Brittiska inredningsarkitekter inspireras av moderna svenska interiörer i furu

Publicerad 2016-06-22

Nu i juni har Svenskt Trä arrangerat ett tre dagar långt studiebesök för 15 ledande brittiska arkitekter och inredningsarkitekter där de fått inspiration till att använda svensk furu i sina inredningsprojekt.

Simon Knox på Knox Bhavan som deltog i resan sammanfattar besöket:

– Svenskt Trä hade arrangerat några fartfyllda dagar under vårt studiebesök. Vi lyssnade på föreläsningar, fick uppleva moderna inredningar i trä, besöka en plantskola, se träd fällas i skogen och besöka en träpanelfabrik. Utöver all information vi fick så kunde vi också njuta av den fantastiska svenska gästfriheten.

Resan var andra delen i Svenskt Träs projekt för brittisk inredningsdesign, som inleddes i december förra året med seminariet Interior Design for Sustainable Living hos RIBA, Royal Institute of British Architects, i London. Målet var att ge designers inspiration till att samarbeta med Svenskt Trä i ett eller flera egna inredningsdesignprojekt. De företag som arbetar på sina projekt i samarbete med Svenskt Trä får stöd, bland annat teknisk information och rådgivning, hjälp med att hitta produkter samt ett finansiellt stöd till att införskaffa lämpliga trävaruprodukter. När projekten är slutförda kommer de att fotograferas och publiceras för att inspirera engelska konsumenter och inredningsarkitekter att inreda med svensk furu.

Besöket gjordes 13–15 juni och inleddes i Stockholm där deltagarna fick se några exempel på moderna interiörer i svenskt trä, bland annat den nya Arkitekturskolan med sina träklädda väggar samt Dome of Vision. Före middagen hölls ett seminarium med Magnus Silfverhielm på AIX Arkitekter och Elizabeth Hatz, lektor på Arkitekturskolan, som båda talade om användningen av trä i svensk inredningsdesign ur olika synvinklar, samt Birgit Östman på SP, som gick igenom brandsäkerhetskrav i Europa.

Under dag två gjordes ett besök på en plantskola och en skog i Karlskogaområdet, vilket följdes av ett kvällsseminarium med Charlotte Dedye Apelgren, chef interiör och design på Svenskt Trä, som presenterade nutida svenska interiörer i furu, samt Alf Karlsson som gick igenom ytbehandling av trä. Därefter diskuterade gruppen den senaste utvecklingen inom panelprodukter, bland annat olika yt- och färgbehandlingar, tillsammans med en representant från den svenska sågverksbranschen.

Dag tre fick deltagarna tillfälle att se toppmodern tillverkning av ytbehandlade träpaneler under ett besök på Moelvens hyvleri och vidareförädlingsanläggning i Säffle.

Svenskt Trä representerades av Charlotte Apelgren, chef interiör och design, samt Tony Traynor, Projektledare Storbritannien.

– Storbritannien är vår viktigaste exportmarknad och vi är väldigt glada för att vi utvecklat ett nära samarbete med några av landets mest inflytelserika inredningsarkitekter. Syftet är att utforska hur den naturliga och förnybara svenska furun kan användas i olika trendsättande projekt i Storbritannien, förklarade Charlotte Dedye Apelgren.

– Det finns en tidlös känsla i det sätt som svenska trävaruproducenter vårdar sina skogsområden. Det var fantastiskt att se hur djupt rotat trä är i den svenska kulturen, och att odling, fällning och förädling är självklara delar av det naturliga kretsloppet, sa Roddy Langmuir från Cullinan Studio som deltog i resan.

Naomi Cleaver, designer och TV-presentatör, sammanfattar sina intryck av studieresan:

– Att få historien bakom trävarutillverkningen i fantastiska Sverige visad för oss i så underbar detalj var en oförglömlig upplevelse, från fröplanta till färdig träprodukt, och till och med en genomgång av vårt känslomässiga förhållande till trä. Framöver kommer jag att använda vackert, förnybart svenskt trä i mina projekt med en helt ny energi och vision.

Högupplösta bilder

Företag som deltog i studieresan:

Anna Whitehead Design

Central Design Studio

Cullinan Studio

Collado Collins Architects

Conran and Partners

Charles Barclay Architects

Diego Correa Interior Design

Harvey Norman Architects

Knox Bhavan

Naomi Cleaver

Tessuto Interiors

ZSTa

Sveriges export av trävaror till Storbritannien
Storbritannien är Sveriges största exportmarknad för sågade och hyvlade trävaror. 2015 exporterades 2,8 miljoner kubikmeter till Storbritannien, vilket motsvarar 22 procent av Sveriges totala trävaruexport. Svensk gran och furu är ledande trämaterial i Storbritannien för såväl byggändamål som inredning och för utomhusbruk. Svensk gran står för tre fjärdedelar av träexporten till Storbritannien. Resterande volym består av furu.

Ungefär 45 procent av allt barrträvirke som importeras till Storbritannien kommer från Sverige. Sverige har alltid varit den dominerande exportören av trä till Storbritannien och under senaste tioårsperioden har Sveriges marknadsandel ökat ytterligare. Många av de ledande Svenska exportörerna har byggt upp egen distributionsverksamhet i Storbritannien.

Charlotte Dedye Apelgren, chef interiör och design, Svenskt Trä
070-661 78 81, charlotte.apelgren@svenskttra.se