De vann träbranschens pris för sitt arbete med utvecklingen av svenskt trä i världen

Publicerad 2021-11-18

2021 års prismottagare är en ”timber man”, rakt igenom. Han har sedan 70-talet, då han tog sitt första steg in i branschen, bidragit till att utveckla Storbritannien till att bli den största och viktigaste marknaden för export av svenska trävaror. Under Trämarknaden i Karlstad fick Tony Traynor ta emot det prestigefulla priset riddare av Trämarknadsordern. 2020 års pris delades också ut på plats till Anders Ek för hans insatser att driva utvecklingen på marknaden framåt för svenskt trä.

- It is quite an honour to receive this recognition. Having worked for most of my career for Swedish companies it has been a great experience to have worked and met with so many people, many of whom have become my friends. Working on your behalf in the UK, I really feel that with the help of my Swedish colleagues over these past 40 years, I have been able to represent the very best of the ethos and aims of the industry in Sweden and helped to increase the recognition in the UK of Swedish Wood, and who it represents. I would finally like to thank everyone involved in making this prestigious award to me, säger Tony Traynor, Project Manager, Swedish Wood.

Motiveringen lyder “His experience of Swedish mills, the UK market and the UK trade sector, and all the friends and acquaintances he has made over the years, have been invaluable to his work for Swedish Wood, much of which has been about building co-operation and relationships.”

Även 2020-års pris delades ut under dagens Trämarknaden i Karlstad. 2020 ställdes Trämarknaden in under pandemin, och i år fick vinnaren Anders Ek, styrelseledamot i CEI-Bois, The European Confederation of Woodworking Industries, ta emot priset på scenen. CEI-Bois representerar europeisk trämekanisk industri inklusive sågverk i EU.

- Vinnaren av Trämarknadsordern 2020 har alltid haft en vilja att driva värdekedjorna för försäljningen av trävaror framåt och därmed också utmana sina organisationer att ta nya steg, motiverade Mathias Fridholm, direktör Svenskt Trä, och tillägger:

- Nämn hans namn i träsammanhang i Storbritannien, Italien, Bryssel, Hong Kong eller Marocko så kommer du otvivelaktigt att få höra en historia om några av alla de tusentals förhandlingar, möten och diskussioner han har deltagit i genom åren.

- Stort tack! Det har varit roligt och givande att få arbeta i branschen så länge som jag har. Tack så mycket till alla på Svenskt Trä och till alla som jag har fått chansen att diskutera och jobba tillsammans med under alla dessa år, säger Anders Ek, styrelseledamot i CEI-Bois.

Om priset
Årets träriddare tillkännages enligt tradition under Trämarknaden i Karlstad, en av de främsta mötesplatserna för den svenska och internationella träindustrin. Priset har delats ut sedan 1962 och hyllar de personer som med gagnelig gärning fört branschens utveckling framåt.

Få inspiration och nyheter från oss

Anmäl dig och få information om bland annat publikationer och seminarier från Svenskt Trä via e-post

Anmäl dig för att få inspiration