Efterfrågad handbok om träförpackningar lanseras under Scanpack

Publicerad 2018-10-16

PRESSINBJUDAN För att transportera varor krävs förpackningar som klarar stora påfrestningar och samtidigt är både kostnadseffektiva att framställa och hållbara ur ett miljöperspektiv. Under Scanpack-mässan 23 – 26 oktober i Göteborg lanserar branschorganisationen Svenskt Trä en efterfrågad handbok som ska vägleda kring val av lämpligt förpackningsmaterial. Träffa författaren till boken och en framtidsbransch fokuserad på hållbara lösningar.

Senast det gavs ut en motsvarande bok om träförpackningar var under 80-talet och branschen har länge efterfrågat en förpackningshandbok till hjälp för inköpare, tillverkare och övriga aktörer i logistikkedjan. Handboken, som heter ”Förpackningshandbok – Fakta, projektering och dimensionering av förpackningar i trä”, ska fungera som ett stöd vid upphandling och ge svar på vad man som beställare bör tänka på kring förpackningsmaterial, fuktskydd och miljö.

- Syftet med handboken är att öka kunskapen om träförpackningar och inspirera inköpare till att ställa relevanta och höga krav på sina leverantörer, säger AnnCharlotte Wigert projektledare på Svenskt Trä och författare till boken.

AnnCharlotte är på plats under mässan i monter H:03 12 och håller även i seminariet ”Trä ett supermaterial för kraftiga exportförpackningar – beställning, tillverkning och hantering för bästa resultat”. Deltagarna på mässan blir de första att ta del av förpackningshandboken.

- Det är viktigt att träförpackningar tar plats på Scanpack-mässan, att industrin får möjlighet att sprida kunskap om träs många fördelar som förpackningsmaterial och möta sina kunder både idag och imorgon. Scanpack-mässan är den perfekta arenan att lansera boken på, konstaterar AnnCharlotte.

När: 23 – 26 oktober. Tisdag 10.00 – 17.00, onsdag-torsdag 09.00 – 17.00 och fredag 09.00 – 15.00
Var: Svenska Mässan i Göteborg. Mässans Gata/Korsvägen
Monter: H:03 12

Seminarietips:
Tisdag 23 oktober
Tid: 14.30 – 15.30

Torsdag 25 oktober
Tid: 14.00 –14.30

Fredag 26 oktober
Tid: 11.30 – 12.30
Mer info

Se fullständigt seminarieprogram här: https://scanpack.se/hem/program/
Ansök om pressackreditering här: https://scanpack.se/press/ackreditering/
Mer info om pressrummet här: https://scanpack.se/press/

Ackrediteringarna hämtas ut i Press Centre som är beläget på plan 2 med ingång via Svenska Mässans huvudentré.

Vi ses på Scanpack, Svenska Mässan i Göteborg, den 23-26 oktober!

Läs pressinbjudan på Svenskt Träs webbplats här.

AnnCharlotte Wigert, projektledare träförpackningar, Svenskt Trä, +46 70 390 52 50, anncharlotte.wigert@svenskttra.se

Camilla Carlsson, kommunikationsansvarig, Svenskt Trä, +46 72 702 79 65,
camilla.carlsson@svenskttra.se