Påminnelse pressinbjudan: Träffa sågverksbranschen på Trämarknaden i Karlstad

Publicerad 2017-11-22

Ta del av de senaste prognoserna och trenderna när det gäller utvecklingen av trämarknaden och möt några av trä- och sågverksindustrins tyngsta företrädare under presslunchen.

Välkommen till Trämarknaden i Karlstad, mötesplatsen för sågverksbranschen sedan mer än 50 år tillbaka. Under förmiddagen den 23 november diskuteras ”Bygghandeln - sågverkens viktigaste kund” ur ett svenskt och brittiskt perspektiv. I den diskussionen deltar Ulf Gustavsson, VD på Byggmaterialhandlarna, David Hopkins, CEO på Timber Trade Federation (TTF), Anders Ek, Senior Advisor på SCA Timber, och Johan Fröbel, chef teknik och distribution på Svenskt Trä.

Eftermiddagen inleds av landshövdingen i Värmland län, Kenneth Johansson. Under några intensiva timmar kommer Mats Kinnwall, Chefsekonom Skogsindustrierna och Industriarbetsgivarna, beskriva den makroekonomiska utvecklingen, Peter Berg, Director of Knowledge Paper & Forest Products på Mc Kinsey, presentera en rykande färsk konkurrenskraftsstudie av svensk sågverksnäring och Göran Nyström, EVP Group Marketing & Technology på OVAKO, berätta om nordiskt högkvalitativt stål och dess framgång genom differentiering och nära kundarbete. Därefter följer en paneldiskussion om utveckling av träindustrin för ökat värdeskapande och lönsamhet.

Eftermiddagen fortsätter sedan med en marknadsöversikt samt Träpriset 50 år, reflektioner om utveckling och framtid.

Dagen avslutas med utnämning av riddare av Trämarknadsorden och marknadsmingel.

- Trämarknaden i Karlstad utgör en central mötesplats för sågverks- och träbyggnadsindustrin och är ett viktigt forum där de senaste trenderna och nyheterna inom träindustrin diskuteras, säger Mikael Eliasson, direktör på Svenskt Trä.

Presslunch kl 12:00 – 13:00 i Empiren, Elite Stadshotellet
Du är mycket välkommen att delta under presslunchen. Under lunchen medverkar föredragshållare och du har möjlighet att ställa frågor och ta bilder.

Anmälan presslunch
Vänligen anmäl dig till camilla.carlsson@svenskttra.se.

Mikael Eliasson, direktör Svenskt Trä
08-762 72 01 mikael.eliasson@svenskttra.se