TrÀemballage och miljö

TvÄ stora miljöfrÄgor har, förutom skogsbruket, bÀring pÄ trÀemballage och dess direkta och indirekta miljöpÄverkan. Det Àr dels uppkomsten av avfall och dels pÄverkan frÄn transporter.

EU:s avfallshierarki

All tillverkning av förpackningar inom EU lyder under EU:s avfalls- och förpackningsdirektiv med dĂ€rtill hörande producentansvar. Producent Ă€r alla som yrkesmĂ€ssigt tillverkar, sĂ€ljer eller importerar en förpackning eller en vara som Ă€r innesluten i en förpackning. KravnivĂ„n pĂ„ Ă„tervinning Ă€r 15 procent för Sverige men kommer enligt det nya avfallsdirektivet att öka till 30 procent Ă„r 2030. Den cirkulĂ€ra ekonomin följs upp genom mĂ€tning av cirkularitet, hur hög andel av produkten som Ă€r Ă„tercirkulerat. För trĂ€emballage innebĂ€r det att information om tillverkarnas import, export, produktion, reparation, Ă„tervinning och Ă„teranvĂ€ndning samlas in och rĂ€knas om i ton. Den summerade mĂ€ngd Ă„tervunnet och Ă„teranvĂ€nt material divideras med den mĂ€ngd som satts pĂ„ marknaden i Sverige.

MÄlsÀttningen Àr att genom samverkan mellan olika aktörer röra sig uppÄt lÀngs avfallstrappans fem steg.

Figur 7.1  Miljötrappan 

Minimera uppkomsten av avfall redan vid tillverkning

Genom en bra design av förpackningar och vÀl anpassade produktionsmetoder uppnÄs en bra balans mellan ekonomi, resursÄtgÄng och funktion. MÄlsÀttningen Àr att produkten kan transporteras pÄ ett sÀkert sÀtt med en lÄg miljöpÄverkan. Design kan ocksÄ handla om att optimera trÀförpackningen efter de fraktsÀtt som anvÀnds och förbereda den sÄ att den kan nyttjas för skilda ÀndamÄl dÀr sÄ Àr möjligt och lÀmpligt.

TrÀförpackningar gÄr att
ÄteranvÀnda mÄnga gÄnger

ÅteranvĂ€nda emballage

Genom att utveckla system för returanvĂ€ndning kan volymprodukter Ă„teranvĂ€ndas med eller utan reparation. Även reparationen ingĂ„r i ett system dĂ€r produkten prissĂ€tts för att ge utrymme för reparationstjĂ€nster, insamling och lagring. System för Ă„teranvĂ€ndning kan vara öppna eller slutna.

Ett slutet system Àr ett retursystem som fungerar inom ramen för ett företags verksamhet. Ett slutet system fungerar bÀst vid stabila flöden och korta geografiska avstÄnd. Under de förutsÀttningarna kan trÀförpackningarna pÄ ett rationellt sÀtt följa med som returer i samband med ordinarie leveranser. Det Àr ocksÄ viktigt att uppnÄ en hög omsÀttningshastighet och ett lÄgt svinn för att retursystemet ska fungera vÀl.

Öppna system innebĂ€r att olika företag kan ansluta sig till ett och samma system. Europapallen, EUR, Ă€r ett typexempel pĂ„ ett öppet system. BĂ„de produkten, lastpallen och rutinerna kring den Ă€r standardiserade.

För att returflödena i de öppna och slutna systemen ska utvecklas mÄste produkterna kunna ÄteranvÀndas pÄ ett sÀtt som kunden upplever som smidigt och bra. Trösklarna mÄste vara lÄga sÄ att kunden ser fördelar i att returnera för ÄteranvÀndning. Det innebÀr bland annat att transporten kan exempelvis betalas av sÀljaren, det vill sÀga Àgaren av produkten.

 Exempel pĂ„ ett slutet kundspecifikt retursystem för lastpallar. Foto Johan Ardefors.

Öppna lastpallsbytessystem  – Green Cargo och EPAL

Öppna lastpallsbytessystem bygger pĂ„ produktion och handel med standardiserade lastpallar av licensierade tillverkare och reparatörer. Som licensierad tillverkare erhĂ„lls rĂ€tten att tillverka och mĂ€rka lastpallarna enligt systemets riktlinjer.

Som deltagare i nÄgon av de öppna lastpallsbytessystemen erhÄller företaget en licens som godkÀnner företaget att tillverka och laga lastpallar. SystemÀgaren kontrollerar regelbundet samtliga licensierade företag för att bibehÄlla en god kvalitet.

Pallöverföringssystemet, PÖS, Ă€r ett lastpallsbytessystem för godkĂ€nda EUR-lastpallar. PÖS Ă€r förhĂ„llandevis billigt att anvĂ€nda under förutsĂ€ttning att varken godset som hanteras pĂ„ lastpallen eller lagerhĂ„llningen förorenar lastpallen sĂ„ att den blir oanvĂ€ndbar i bytessystemet.

Fördelar med att anvÀnda lastpallar inom ett öppet lastpallsbytessystem Àr att det finns ett stort antal lastpallhandlare och reparatörer med en stor geografisk spridning som gör det möjligt för anvÀndaren att sÀlja lastpallarna efter att transportarbetet Àr utfört.

En nackdel med att anvÀndaren sjÀlv Àger lastpallen Àr kapitalbindningen i lastpallarna. Det stora antalet lastpallar som mÄnga anvÀndare hanterar resulterar i att stora kapital binds i lager och transport.

Gemensamma utmaningar för de öppna lastpallsbytessystemen Àr kvalitetsklassificering av begagnade lastpallar. GodkÀnda EUR-pallar kan variera frÄn nyskick med vitt trÀ till vÀdergrÄnat, smutsigt och urflisat trÀ. Beroende pÄ vad som ska transporteras pÄ lastpallen Àr acceptansen för vÀdergrÄnad, smuts och helhet olika stor. LÀs vidare pÄ Val av emballagetyp. Vid prisförfrÄgningar pÄ EUR-lastpall Àr det av stor vikt att definiera lastpallarnas skick, vilka varor som ska transporteras och i vilken miljö transport, lagring och lastning ska utföras i. Den europeiska lastpallsorganisationen, The European Pallet Association, EPAL, har tagit fram en lathund för att förenkla kvalitetsklassificering av godkÀnda EUR-lastpallar. LÀs vidare pÄ epal.eu.

En bedömning Ă€r att upp till 10 miljoner EUR-lastpallar cirkulerar i Sverige under ett Ă„r.

EUR-pall Àr ett öppet system för returemballage. Foto Johan Ardefors.

SĂ„ fungerar det

Varje mĂ„nad skickar transportföretagen ett lastpallssaldobesked, förutsatt att det förekommit transaktioner under perioden. Det innehĂ„ller bland annat uppgifter om hur mĂ„nga lastpallar som finns tillgodo eller Ă€r bokförda som skuld hos dem. Visar lastpallssaldobeskedet ”Er tillgodo” kan motsvarande antal lastpallar bestĂ€llas frĂ„n respektive transportföretag utan kostnad. Visar lastpallssaldobeskedet ”Oss tillgodo” ska motsvarande antal lastpallar Ă„terlĂ€mnas till transportföretaget. Om lastpallsskulden inte regleras före angivet datum pĂ„ lastpallssaldobeskedet skickar transportföretaget en faktura pĂ„ ett faststĂ€llt belopp per lastpall.

Ytterligare information om PÖS och vilka regler som gĂ€ller kan erhĂ„llas frĂ„n respektive transportföretag.

Exempel Byggpall

Att planera byggarbetsplatsens logistik Àr avgörande för mÀngden avfall som skapas. Genom att anpassa byggplatslogistiken för att möjliggöra ÄteranvÀndning av tomma lastpallar och andra typer av trÀförpackningar kan mÀngderna returtrÀ minska vilket Àven minskar kostnaden för avfallshantering

Genom att anvÀnda byggmaterial och komponenter förpackat pÄ lastpallar och med pallkragar möjliggörs rationell anvÀndning av de ofta begrÀnsade ytorna pÄ byggarbetsplatsen. MÄnga bygg- och trÀvaruhandlare erbjuder idag Ätertag av tomma förpackningar i samband med att de levererar nytt byggmaterial till byggarbetsplatsen, men de största volymerna hÀmtas upp för ÄteranvÀndning genom Retursystem Byggpall.

Retursystem Byggpall Àr byggbranschens egna retursystem för lastpallar av EUR-format och halvpallsformat. Byggpallen har tagits fram gemensamt av Byggmaterialproducenterna, Byggmaterialhandlarna och Sveriges Byggindustrier. LÀs vidare pÄ byggpall.se

Slutna retursystem

Lastpallsbytessystem kan Àven vara slutna eller företagsspecifika. I dessa fall hyr företaget ut funktionen av en lastpall till anvÀndaren. AnvÀndaren garanterar dÄ att lastpallarna uppfyller de krav som anvÀndaren efterfrÄgar och ansvarar för returtransporter och lagning. Lastpallar i de slutna lastpallsbytessystemen Àr ofta fÀrgade för att utskilja sig frÄn mÀngden och förenkla lastpallshanteringen för anvÀndaren.

En av de stora fördelarna med ett slutet lastpallsbytessystem Àr att anvÀndaren undviker bundet kapital i lagerhÄllning av tomma lastpallar. DÀrutöver begrÀnsas kostnader för lastpallshantering.

En avgörande faktor för en fungerande anvÀndning Àr att företaget som tillhandahÄller lastpallsbytessystemet mÄste befinna sig pÄ samma geografiska placeringar som det anvÀndande företaget.

Retursystem plywood

Genom att montera ihop en plywoodlÄda med gÄngjÀrn och kraftigare ramar erhÄlls en returförpackning. Lösningen kan enkelt göras mÄttanpassad och den har en mycket hög grad av kollapsbarhet jÀmfört med returförpackningar av plast.

Vid returtransporter Àr det viktigt att förpackningen sitter ihop i ett stycke för att inte skada lÄdsidor, förlora eller förstöra lÄskomponenter.

Det finns Àven fasta emballage av plywood, som staplingsbara backar. LÄdorna kan ha stÄlskodda hörn och de passar dÄ för godshantering eller lagring. LÄdorna lackas eller mÄlas och fÄr dÀrigenom en bra hÄllbarhet. MaterialhanteringslÄdor förses ofta med gÄngjÀrn och lÄsbeslag.

Kvalitet pÄ tryckning av kundlogotyp och transportsymboler Àr generellt hög pÄ förpackningar av plywood, vilket sÀrskilt gÀller lackade returförpackningar.

En lĂ„da för retur har en mycket mer robust konstruktion Ă€n en engĂ„ngslĂ„da och kostar dĂ€rför mer Ă€n ett engĂ„ngsemballage. DĂ€rför Ă€r det viktigt att analysera besparingen som retursystemet kan generera.Exempel pĂ„ returemballage i plywood.  Foto Nefab Packaging AB.

MaterialÄtervinning av emballage

MaterialÄtervinning av trÀförpackningar kan ske pÄ mÄnga sÀtt. I tÀttbefolkade lÀnder med spÄnskiveindustri mals uttjÀnta produkter ner till rÄvara. Specialemballage i trÀ anvÀnds ofta i distributionen av skrÀddarsydda och enstaka produkter. I de fallen kan emballagen ÄteranvÀndas pÄ plats eller plockas isÀr pÄ samma sÀtt som rivningsvirke och fungera som byggmaterial. I vissa fall skruvas emballagen ihop vid montering istÀllet för att spikas för att underlÀtta isÀrtagningen. En förpackning av sÄgade och hyvlade trÀvaror som sammanfogas med skruv eller spik kan med enkla metoder separeras avseende ingÄende material trÀ och metall genom enkel sortering och anvÀndning av magneter.

Det sker ocksÄ en utveckling sÀrskilt i tÀttbefolkade delar av EU för att ta fram byggblocksystem som baserar sig pÄ uttjÀnta trÀemballage för att snabbt fÄ fram enklare eller tillfÀlliga byggnader.

Specialemballage skickas ofta lÄnga strÀckor till delar av vÀrlden dÀr det Àr brist pÄ byggmaterial.

Bedömningen Àr att den fragmenterade volymen specialemballage inte skapar nÄgra deponiproblem utan tas tillvara pÄ olika sÀtt. Det finns dock mörkertal i hur flödena ser ut och det kan komma att krÀvas spÄrbarhetssystem för att fÄ rapporteringen att fungera fullt ut. Att trÀemballage Àven kan vara ett utmÀrkt biobrÀnsle hanteras inom ramen för annan lagstiftning.

EnergiÄtervinning av trÀförpackningar

TrÀemballage tillverkas av ett förnybart material med bra energiinnehÄll. Om möjligheterna enligt avfallshierarkin uttömts pÄ grund av att produkten Àr uttjÀnt eller att transportarbetet blir orimligt för att ta tillbaka det tomma emballaget, exempelvis i glesbefolkade omrÄden, kan det anvÀndas som brÀnsle och vara ett bra alternativ till fossila energikÀllor. Det finns dÀremot ingen anledning att deponera trÀförpackningar.

I Sverige har lagstiftningen sedan lÀnge premierat biobrÀnslen och fjÀrrvÀrmenÀten Àr vÀl utbyggda.

Deponi av emballage

Deponi innebĂ€r att omhĂ€ndertagande av det anvĂ€nda emballaget sker pĂ„ en avfallsanlĂ€ggning, vilket bör undvikas. 

Transporternas miljöpÄverkan

För att problematisera frÄgan om Ätervinning ytterligare sÄ medför ju alla aktiviteter för att Ätervinna och ÄteranvÀnda trÀemballage ett ökat transportbehov. För att minimera transportens miljöpÄverkan krÀvs att transportsystemen fylls sÄ vÀl som möjligt. Det Àr inte sjÀlvklart vilket transportmedel som Àr miljövÀnligast eftersom transportmedlen Àr förknippade med olika typer av miljöbelastningar. JÀrnvÀg brukar anses som ett miljömÀssigt bÀttre alternativ Àn lastbil. Men det förutsÀtter ju att tÄgvagnarna Àr vÀlfyllda och att elektriciteten som driver tÄget inte kommer frÄn fossila kÀllor. Genom bra ruttplanering av transporterna och ökad fyllnadsgrad i lastbilarna uppnÄs positiva effekter sÄvÀl för miljön som för ekonomin.

Returflödena krÀver i allmÀnhet separata system för att fungera bra.

Bra ruttplanering och hög lastfyllnad Àr viktigt vid transportplanering. Foto Most Photos.

Miljöarbete i företagen

Som i alla sammanhang styr opinion och kundkrav agerandet i vÄra företag. Det blir mycket tydligt nÀr det gÀller miljöfrÄgorna. MÄnga företag arbetar med miljöledningssystem för att strukturera sitt miljöarbete, till exempel ISO14001 eller Eco-Management and Audit Scheme, EMAS. NÀr det gÀller rÄvarufrÄgorna Àr de Ànnu mer opionionsstyrda Àn andra miljöfrÄgor eftersom rÄvaran till svenska trÀförpackningar ocksÄ utgör strövomrÄden och livsplats för en mÀngd vÀxter och djur. Det innebÀr att det inte alltid rÀcker med ett skogsbruk som bedrivs enligt gÀllande lagstiftning och regelverk för att opinionen kring anvÀndningen av trÀd ska vara positiv.

Livscykelanalys, LCA, Àr ett verktyg för att mÀta en produkts miljöpÄverkan under hela dess livscykel frÄn rÄvara, via tillverkning, anvÀndning till avfallshantering.

Foto Most Photos.

Du kanske ocksÄ vill lÀsa ...

Bli inspirerad och lär dig mer om trä

Anmäl dig här för att få information om publikationer, seminarier och Svenskt Träs nyhetsbrev Trä.

Anmäl dig för att få inspiration