Återbruk ger station nytt liv

ARTIKEL En gång i tiden spelade tågstationen Gare Maritime i Bryssel en viktig roll i godshanteringen. I dag utmärker sig byggnaden på ett helt nytt sätt. Inuti det rustika gjutjärnsskalet står nu Europas största KL-träprojekt färdigt.

Under den första halvan av 1900-talet sjöd det av liv i tågstationen Gare Maritime. Här lastades och lossades gods för vidare leverans inom Bryssel med både sjöfart och järnväg. Den ståtliga gjutjärnsbyggnaden stod färdig i Tour & Taxisområdet 1907 och var länge en viktig pusselbit i logistiken i den belgiska huvudstaden. Men tiderna förändrades, och mot slutet av 1980-talet hade den en gång så stiliga byggnaden lämnats åt sitt öde. När Neutelings Riedijk architects kom in i bilden var byggnaden förfallen, men nu har den fått nytt liv igen.
– Vi har förvandlat Gare Maritime med sina sju hallar till en egen liten stadsdel, en förlängning av stadens kvarter och där det aldrig regnar, säger Michiel Riedijk, arkitekt och VD på Neutelings Riedijk architects.

Hela stadsdelen i centrala Bryssel är under förvandling, och Gare Maritime är kronan på verket. De sammanlänkade hallarna som tidigare utgjorde stationen ligger på rad – varannan med hög takhöjd och varannan med låg – beroende på om de en gång var spår eller plattform. Ena kortsidan vetter mot gatan Picardstraat, och på andra sidan ligger i dag en stadspark. Inne på stationen fortsätter kvarterskänslan, där befintliga servicebyggnader har renoverats och helt nya byggnader med KL-trästomme och fasaddetaljer av ek har växt fram. Att det blev just en trästomme var bland annat av viktskäl.
– Hallarna är konstruerade med gjutjärn och alltsammans är beläget på en liten höjd, så om vi skulle ha använt tunga paneler eller gjort tunga grundarbeten i närheten av gjutjärnsstrukturen skulle det ha riskerat att påverka hela den bärande kapaciteten. Vi landade i stället i en KL-trästomme eftersom den är lätt och kunde monteras som en prefabricerad stomme.
Gare Maritime är med sina 280 meter i längd och 140 meter i bredd en enorm byggnad, och samma innerkonstruktion som nu står färdig i KL-trä skulle ha vägt fem gånger mer i betong.
Eftersom den prefabricerade KL-trästommen är så lätt behövdes inget omfattande grundarbete och inte heller några höga kranar. Det i sin tur hade flera positiva effekter: arbetet gick snabbt, taket behövde inte öppnas och därför kunde alla jobba torrskodda genom hela byggprocessen. Dessutom fungerade det bra att lämna KL-träet obehandlat, och det går att plocka ner allting igen i den cirkulära andan. När arkitekterna först började tänka på trä som material inspirerades de av gamla godståg och vagnar som fraktade boskap – men resultatet är betydligt mer elegant.
– Att jobba med trä i ett projekt av den här skalan var nytt för oss, så det var en utmaning. Med respekt för byggnaden och det uttryck vi sökte valde vi en blygsam design som främst bärs fram av träets kvaliteter. Paletten utgörs av restaurerat trä i den historiska stommen, gjutjärnets färg, ek och KL-trä som tillsammans skapar en hemtrevlig och anspråkslös känsla, säger Michiel Riedijk.
Men Gare Maritime utmärker sig inte bara som Europas största KL-träprojekt – byggnaden är även fossilfri och energineutral och har flest solpaneler i hela Bryssel. Panelerna finns både på taket och i fasad mot gatan och omfattar totalt 17 000 kvadratmeter av byggnaden. Engagemanget för hållbarhetsfrågor gjorde att beställaren Extensa group omedelbart fastnade för Neutelings Riedijk architects förslag om att skapa en liten trästad innanför stationens väggar.
– Direkt när vi hörde idén kändes det helt naturligt, och helt oundvikligt, att bygga av trä. Det knyter an till hållbarhetsfrågan, och byggnadens cirkulära uppbyggnad genom träet illustrerar att vi bryr oss om hållbarhet in i minsta detalj, säger Sandrine Jacobs, som är kommunikationschef på Extensa group.

"DET KÄNDES HELT NATURLIGT OCH OUNDVIKLIGT ATT BYGGA AV TRÄ."
Kommunikationschef Sandrine Jacobs

Med sina 35 centralt belägna hektar i Bryssel är stadsutvecklingsprojektet omfattande, och Extensa group har en rad fastigheter där, men ändå verkar det vara något speciellt med just Gare Maritime.
– Det är en byggnad med själ som har renoverats varsamt för att behålla element från det förflutna för att sedan i en värld bortom pandemin kunna öppna upp för framtiden. Vi tror att Gare Maritime kan bli ett flaggskepp i området, och att det går från att ha varit ett nav för gods till att vara ett nav för kreativitet, säger Sandrine Jacobs.
Men just nu pågår fortfarande pandemin och allt går på halvfart. Byggnaden är ännu inte officiellt invigd, men snart blir det fler butiker och kulturevenemang. Ett företag som redan flyttat in är Universal Music som lämnat kontoret utanför centrum. En stark anledning är just hållbarhetsprofilen.
– Vi vill inte bara dela våra artisters värderingar om hållbarhet, utan även statuera exempel och bidra till ett grönare och mer hållbart sätt att leva våra liv på jobbet. Det är därför Gare Maritime är ett så klockrent val för oss, säger Pol Walraet, ekonomichef på Universal Music.
En klimatneutral byggnad, ett intressant sammanhang med närhet till centrum och kollektivtrafik och så har ju Gare Maritime också en kulturprägel med tanken om evenemang och kreativa näringar på plats. Men även arkitekturen och byggnadens historia har spelat in i beslutet att flytta verksamheten hit, förklarar Pol Walraet.
– Absolut. Beslutet att behålla och förhöja de historiska elementen och addera trä till dem har haft en fenomenal effekt. Platsen andas energi och lugn på en och samma gång, och känslan är väldigt motiverande och överväldigande på ett positivt sätt. Att jobba här ger känslan av exklusivitet och ett leende på läpparna varje dag.
IWG är ett bolag som arbetar med just kontor och arbetsmiljöer på olika sätt under olika varumärken – ett av dem är Spaces som är ett koncept för coworking som numera har en adress i Gare Maritime.
– Känslan och hur det ser ut är väldigt viktigt för oss och för våra kunder som i sin tur skapar sitt varumärke. Gare Maritime är en byggnad man vill förknippas med. Jag älskar själv att gå dit, det känns som hemma, säger Will Willems, regionchef på IWG.

Förutom miljöprofilen förklarar han att det ligger mycket charm i att framöver bara kunna kila ner på en kopp kaffe, in i en av butikerna eller delta i ett evenemang. Gare Maritime verkar vara på god väg att bli en plats där alla vill vara. Om inte annat för att flanera längs de 16 meter breda boulevarderna som kantas av stora träd, eller tillbringa tid i en av de tio olika trädgårdarna under tak. Arkitekten själv har också besökt projektet sedan det stod klart, och även om det inte uppnått sin fulla potential ännu, så är han mycket nöjd med känslan innanför väggarna.
– Jag hittade ett öppet kafé och drack en cappuccino. Det kändes toppen! Jag gillar den avslappnade känslan, att det här är ett lekfullt projekt med en känsla av »urban cool«. Jag hoppas verkligen att Gare Maritime blir en förlängning av det offentliga rummet, säger Michiel Riedijk.

Genom att använda svenskttra.se accepterar du vår användning av kakor. Vi värnar om personlig integritet vilket innebär att dina personuppgifter alltid hanteras på ett ansvarsfullt sätt. Läs vår integritetspolicy.