Vinnarbidragen i årets Ung Svensk Form

Utmärkelsen Ung Svensk Form 2024 avgjordes den 6:e februari och presenterades på Stockholm Furniture Fair. Vi har samlat de åtta bidrag som tilldelades Svenskt Träs stipendium i tävlingen.

Collage till hemsidan 2024.jpg

 

Anna Herrmann – Fifty shades of rotkhol

"Jag ville skapa ett alternativ till traditionella färgämnen, något lösningsmedelsfritt, utan de mikroplaster som släpps ut i miljön under åldrandeprocessen hos konventionell färg. Jag inspirerades av den gamla konsten att färga textilier med naturliga ingredienser och utvecklade en metod som också fungerar för att färga trä." - Anna Herrmann
Hemsida: Herrmann-Anna.com
Insta: @anna.hrrmnn

Karoline Kvist – Game on

"Game On är gjord i ask, ek, läder, glas och mässing. Den grafiska utformningen bestäms av funktionerna som mittskåpet består av. Skåpet är fyllt med min familj och mina vänners favoritspel. För mig uppstår dess funktion i samarbetet med och mellan människor, där vi blir inbjudna att tillbringa tid tillsammans och ha roligt." - Karoline Kvist
Hemsida: karolinekvist.myportfolio.com
Insta:  @_karolinekvist_ 

Karl Ekdahl – Materials in tension

"Utifrån en unik sammanfogningsmetod har jag utvecklat en serie sittmöbler som utforskar ett symbiotiskt förhållande mellan textil och trä. I mina prototyper utgör textilen en integrerad del av konstruktionen och möjliggör komponentutbyte för ökad hållbarhet." - Karl Ekdahl
Insta: @karlekdahl

Hanna Johansson – Petal

"Med PETAL har jag velat skapa en lekfull paviljong, byggd av solstolar som efter demontering kan användas i sin ursprungliga form igen. Under dagen är paviljongen “i full blom” när solstolarna öppnas och ger tillgång till en 360 grader bar, för att på natten kollapsa och bli en kanvas för ljusprojektion." - Hanna Johansson
Hemsida: lasovskyjohansson.com/petal
Insta: @lasovskyjohansson

William Liljeblad – Almis

"Med fokus på ett hållbart förhållningssätt till skogens resurser har jag skapat stolen Almis, vars former inspirerats av förra seklets guldkorn inom mid-century-design. Stolen är tillverkad på Gotland och gjord av lokalt almvirke, som har fällts för att minska spridningen av almsjukan." - William Liljeblad
Hemsida: liljebladsmobelsnickeri.com
Insta: @liljebladsmobelsnickeri

Carolina Weigl – Ödel-bänken Calango

"Calango, the Lizard bench, was born from my exploration of the 'Flipp Technique' using a 3-axis CNC machine. I was driven by the desire to create playful, curved, and body-friendly wooden objects. While this production method is favored by designers for shaping wood in three dimensions with softer & curved forms, it typically results in a lot of wood waste. My goal was to explore the Flipp Technique and develop a method to minimize wood waste. Calango, the lizard bench, draws inspiration from the Calango Verde lizard native to the Cerrado Savanna in Brazil. This inspiration stems from the time I spent in the Cerrado Savanna during the initial stages of the project, seeing family, but also looking for rounded and curved form." - Carolina Wiegl
Hemsida: carolina-weigl.myportfolio.com/
Insta: @Formsoffunky

Annika Toijanen – Pieces

"I Pieces vill jag skapa en designlösning inspirerad av traditionella trämöbler. Möbler, som det låsbara fristående linneskåpet eller kökssoffan med inbyggd förvaring och sovplats för natten. Möbler som är stora i storlek och kan vara svåra att passa in i ett mindre hem idag men som har ett stort affektionsvärde och ofta går i arv genom flera generationer. Efter min research blev det tydligt hur starka minnena vi har kopplade till dessa gamla möbler. Så tänk om jag skulle kunna väva in en del av min egen familjehistoria i en designlösning som både kan passa i ett mindre hem och samtidigt vara ett attraktivt val för ett större?" - Annika Toijanen
Hemsida: annikatoijanen.se
Insta: @annikatoijanen

Simon Kempe – Loggia

"Loggia är ett koncept på en träbalkong. Med projektet utforskar jag hur vi kan bygga vidare på den existerande arkitekturen och revitalisera lägenheter, fasader och gator. Många av byggnaderna där jag bor i Malmö byggdes på 1930-talet. Dessa hus är idag mycket eftertraktade men några av nackdelarna med dem är att de ofta är stängda mot gatan och att de saknar balkonger. En balkong är också det enda som jag saknar i min lägenhet. Inom arkitektur pratas det allt mer om att den enda hållbara utvecklingen är den som bygger vidare på det existerande. Varför sker det då så sällan? 
" - Simon Kempe
Insta: @Simonkempeart

Texterna och bilderna är från Ung Svensk Form - läs mer om Ung Svensk form och bli inspirerad här

Få inspiration och nyheter från oss

Anmäl dig och få information om bland annat publikationer och seminarier från Svenskt Trä via e-post

Anmäl dig för att få inspiration