I det nybyggda klostret Stanbrook Abbey lyser de gotiska valven med sin frÄnvaro. Det Àr egentligen bara nunnorna i den engelska benediktinorden »Our Lady of Consolation« som pÄminner om att det hÀr faktiskt Àr ett kloster, om Àn ett modernt sÄdant.
Annat var det i deras gamla kloster i grevskapet Worcestershire i mellersta England. Den stora viktorianska byggnaden frÄn mitten av 1800-talet var visserligen pampig, men byggd för en annan tid. Till sist blev de höga uppvÀrmningskostnaderna i kombination med Àndlösa reparationsarbeten för mycket för nunnorna. DÀrför fattade de 1997 beslut om att göra verklighet av sin önskan att leva resurssnÄlt och miljövÀnligt i ett kloster anpassat för 2000-talet. En nutida byggnad dÀr de skulle fÄ möjlighet att fokusera pÄ sina huvudsysslor bön, studier och arbete.
Det skulle ta sju Är för dem att hitta rÀtt plats för sitt nya kloster. Efter att ha letat land och rike runt fastnade de till sist för egendomen Crief Farm i Yorkshire som de förvÀrvade 2004. De föll för det böljande landskapet, ljuset och stillheten och köpte marken, trots att de Ànnu inte hade fÄtt nÄgot bygglov. Det var en vÄgad chansning som gick vÀgen. Crief Farm ligger helt nÀra nationalparken North York Moors med strÀnga restriktioner kring vad som fÄr byggas och inte.
De mÄlinriktade nunnorna började nu leta efter ett arkitektkontor som skulle kunna förverkliga deras önskan om ett nytt kloster utformat för en hÄllbar livsstil, dels genom miljövÀnliga materialval, dels genom innovativa, tekniska lösningar i syfte att minimera byggnadens miljöpÄverkan. I dag vÀrms klostret upp av en flispanna, det har sedumtak och solpaneler liksom Ätervinning av regnvattnet. Avloppet renas med hjÀlp av en markbÀddsanlÀggning, dÀr vattnet lÄngsamt passerar ned i marken medan en naturlig biologisk reningsprocess sker.
Efter intervjuer med flera arkitektkontor föll valet pÄ Feilden Clegg Bradley Studios, FCBS, som bÄde har en uttalad miljöprofil och en rad prestigefulla utmÀrkelser i bagaget.
â Jag tror att de valde just oss för att vi visade en förstĂ„else för deras livsstil och var öppna för att arbeta tillsammans med dem pĂ„ deras villkor, sĂ€ger Peter Clegg som varit ansvarig arkitekt för projektet under resans gĂ„ng.
För att klara finansieringen av det nya klostret har byggnationen delats upp i etapper. Den första etappen fĂ€rdigstĂ€lldes 2009 och omfattade 26 nunneceller, ett kök med matsal â ett sĂ„ kallat refektorium â samt ett antal arbetsrum. Hit flyttade nunnorna samma Ă„r trots att de viktigaste religiösa utrymmena fortfarande saknades. Efter försĂ€ljningen av klostret i Worcestershire kunde arbetet med den andra etappen pĂ„börjas. Den blev klar 2015 och Ă€r den arkitektoniskt mest intressanta delen av klostret. DĂ€r finns kyrkan, kapellet, en samlingslokal och ett antal gĂ€strum belĂ€gna.
â Den kanske största utmaningen vi stĂ€lldes inför var att fĂ„ igenom bygglovet eftersom handlĂ€ggarna i princip inte tillĂ„ter nĂ„gon form av byggande i nationalparken Yorkshire Moors Park. De valde dock att göra undantag för Stanbrook Abbey eftersom de sĂ„g ett vĂ€rde i att vĂ€cka liv i Yorkshires lĂ„nga, men slumrande klostertradition. I vĂ„rt fall anvĂ€nde de sig av den för bedömningen förmildrande klausulen »en extraordinĂ€r byggnad för extraordinĂ€ra mĂ€nniskor«. Nunnorna Ă€r extraordinĂ€ra pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt, och vi hoppas att Ă€ven klostret betraktas som extraordinĂ€rt, sĂ€ger Peter Clegg och nĂ€mner Ă€ven den minimala budgeten som Ă€nnu en utmaning.
Som helhet bestÄr Stanbrook Abbey av bÄde publika och privata ytor dÀr den första etappen Àr organiserad kring en generös innergÄrd, ett atrium, vilket traditionellt sett Àr en viktig komponent i ett klosters planlösning. Medan den första etappen Àr stram och inordnad i ett ortagonalt rutmönster har den andra etappen ett helt annat uttryck. HÀr har FCBS tagit ut svÀngarna och förverkligat nunnornas önskan om mjuka, organiska former som antyder att det hÀr Àr en byggnad i vilken endast kvinnor lever och verkar.
Ăven om trĂ€ inte spelar huvudrollen i Stanbrook Abbey Ă€r det ett framtrĂ€dande material som anvĂ€nts generöst i klostret som helhet och i kyrkorummet i synnerhet. Det har kvalificerat klostret till en av finalisterna i den brittiska arkitekttĂ€vlingen Wood Awards 2016.
Kyrkans takkonstruktion bĂ€rs upp av kraftiga vitlaserade limtrĂ€balkar som vilar pĂ„ vinklade limtrĂ€pelare. Tillsammans med höga glaspartier bildar konstruktionen kyrkans södra fasad. Innertaket bestĂ„r av en spontad trĂ€panel i douglasgran. Körstolar och orgel Ă€r tillverkade i engelsk sycamore som Ă€r ett ljust, kvistfritt trĂ€slag nĂ€ra beslĂ€ktat med lönn. Ăven den bakre vĂ€ggen i kyrkan Ă€r klĂ€dd med sycamore. Panelen Ă€r inte bara estetiskt tilltalande utan fungerar Ă€ven som ett akustiskt element i form av ljudreflektor.
â VĂ„r avsikt har varit att lĂ„ta kyrkorummet, dĂ€r nunnorna tillbringar en stor del av sina liv, vara en plats som förĂ€ndras över dygnet beroende pĂ„ vĂ€derlek och Ă„rstid. Variationen mellan limtrĂ€ och glas ger ett spĂ€nnande ljusspel och bjuder bĂ„de pĂ„ utblick och nĂ€rkontakt med omgivningen. De stora fönsterpartierna Ă€r exempel pĂ„ att Vatikanen har blivit mer liberal i sin syn pĂ„ hur en klosterbyggnad ska utformas. Att lĂ„ta nunnorna blicka ut över de vackra vyerna snarare hjĂ€lper Ă€n stjĂ€lper dem i deras vardag, sĂ€ger Peter Clegg.
Som fasadbeklĂ€dnad har en kombination av sandsten och sĂ„gad, PEFC-certifierad ekpanel anvĂ€nts. Eken Ă€r lokalt odlad. NĂ€r den Ă€r nysĂ„gad varierar den i fĂ€rg â frĂ„n rosa till honungsgul. NĂ€r ytan torkat en aning blir den gyllengul och med hjĂ€lp av vĂ€der och vind kommer den med tiden att anta en vacker silvergrĂ„ nyans. Den tunt sĂ„gade sandstenen Ă€r tillverkad av Ă„tervunna spillbitar.
Arbetet med Stanbrook Abbey kÀnnetecknas av ett nÀra och mycket kreativt samarbete mellan arkitekt och konstruktör. En rad byggnadskomponenter har till exempel skrÀddarsytts för att de ska kunna ha fler funktioner i byggnaden. De böljande, armerade betongvÀggarna som leder besökaren fram till kyrkan och sedan vÀxer sig allt högre för att kulminera vid altaret bÀr upp takkonstruktionen i trÀ, samtidigt som de kompenserar för variationerna i marknivÄn och ger en övergripande stabilitet.
â Vi valde trĂ€ till takkonstruktionen och delar av fasaden för att det Ă€r ett material i samklang med naturen och som stĂ€mmer vĂ€l överens med nunnornas önskan om hĂ„llbara materialval. Dessutom Ă€r trĂ€ lĂ€tt och enkelt att bĂ„de hantera och bearbeta manuellt pĂ„ byggplatsen. Det gjorde att vi kunde minska antalet tunga transporter pĂ„ de trĂ„nga landsvĂ€garna, konstaterar Peter Clegg.
AnvÀndandet av trÀ har ocksÄ bidragit till att klostret funnit sig vÀl tillrÀtta pÄ platsen. Det har ett vÀrdigt men samtidigt ansprÄkslöst uttryck och smÀlter pÄ ett sjÀlvklart sÀtt in i den omgivande naturen. Men klostret Àr Ànnu inte helt komplett. En tredje och sista etapp som ska inrymma klostrets bibliotek och tillhörande arkiv ÄterstÄr. NÀr den kan pÄbörjas beror pÄ tillströmningen av frivilliga bidrag och donationer.
Text Katarina Brandt