Vi får internationella besök varje vecka, från till exempel Japan, Kanada och Schweiz. Det är inte bara att vi bygger en hel stadsdel i trä som lockar, utan även hur vi som privat aktör bygger en blandstad med kultur, bostäder, handel och kontor. Allt du behöver ska finnas inom en femminuterspromenad, säger Håkan Hyllengren, affärsutvecklare på Atrium Ljungberg.
Wood City växer fram på Atlas Copcos gamla industriområde, där företaget en gång utvecklade maskiner för en växande värld. Nu handlar innovationen i Sickla om hur man bygger en välmående och hållbar stad – som är attraktiv för boende, arbetande och besökare. Den gigantiska modellen över Wood City som finns på Atrium Ljungbergs Sicklakontor speglar ambitionsnivån. Totalt ska 25 kvarter och över 30 byggnader uppföras i trä. De första bostadshusen på Nobelberget står klara för inflyttning i slutet av 2025.
– När man ser modellen förstår man skalan. Det är inte bara några hus i trä, det är en stad i sig själv, en plats som ska leva i minst hundra år, säger Håkan Hyllengren.
Bakgrunden är ett styrelsebeslut från 2022, då Atrium Ljungberg antog nya hållbarhetsmål: att halvera koldioxidavtrycket i nyproduktion från 2025, minska energianvändningen och öka återbruket.
– Vi hade inte byggt i trä tidigare, men såg att det var det snabbaste och mest kraftfulla sättet att nå våra mål. Där föddes idén om Wood City, säger Håkan Hyllengren.
Jobbar med de bästa
Träet blir ett viktigt verktyg för att halvera klimatpåverkan – men också en del av Sicklas identitet. Här ska trä möta tegel, glas och grönska i en blandstad som utvecklats under flera decennier. Från industri till handel och nu till trästad – en ny årsring i området.
– Sickla har vuxit fram under lång tid och har en tydlig brokighet. Vi vill ta tillvara på det. De gamla industribyggnaderna ska stå kvar som en påminnelse om platsens historia, men också skapa kontrast mot träarkitekturen.
Majoriteten av husen blir mellan fem och åtta våningar. Det är en höjd som lämpar sig väl för trästomme. Projekten drivs i delad entreprenad, där Atrium Ljungberg inför varje etapp sätter samman team av arkitekter, konstruktörer och entreprenörer. White Arkitekter, Liljewall, TL Bygg, Setra och Stora Enso är några.
– Vi försöker välja de bästa i branschen för varje fas. Det driver innovation och gör att vi kan lära av varje byggnad, säger Håkan Hyllengren.
Träet bidrar till smidigare logistik. Färre tunga transporter, kortare byggtid och tystare byggarbetsplatser. Samtidigt kommer vissa byggnader kräva hybridlösningar.
– Vi ska bygga ett 16 våningar högt bostadshus ovanpå tunnelbanan. Där kommer sannolikt en hybridstomme vara bästa lösningen, med komplement av betong och stål.
Innovationshubb i 25 våningar
De nya träkvarteren ska ge ett trevligare stadsliv: Handelsplatsens parkeringsplatser flyttar under jord och gör plats för fler gågator och mer grönska. Under marken kommer också överskottsvärme att lagras i berggrunden genom geoenergi. Kontor, bostäder och butiker ska även kunna föra över energi, värme och kyla mellan varandra.
– I stället för att varje hus ska lösa sin egen energiförsörjning bygger vi ett system där byggnaderna hjälper varandra. Det gör att vi kan kapa energianvändningen rejält.
Sickla Central – ett 25-våningshus som stod klart i september i år – blir samtidigt en innovationshubb för hållbart byggande. Det nya landmärket samlar företag för att utveckla framtidens lösningar.
– Genom att samla kompetens och företag som är i framkant inom hållbart byggande under samma tak kan utbyte och samverkan accelerera utvecklingen av nya innovativa lösningar, hoppas Håkan Hyllengren.
Stockholm Wood City
I stadsdelen Sickla utvecklar Atrium Ljungberg världens största stadskvarter i trä. Första spadtaget togs 2024 och projektet omfattar 250 000 kvadratmeter, med 25 kvarter och över 30 byggnader med trästomme. Här planeras 7000 arbetsplatser och2 000 bostäder, samt handel, service och kultur.
Projektet visar bland annat på hur trä kan användas i storskalig stadsutveckling för att minska klimatpåverkan vid nyproduktion.
Atrium Ljungberg har ägt markensedan 1998 och driver projektet tillsammans med en rad olika aktörer. Området får starka kollektivtrafikförbindelser via tvärbanan, Saltsjöbanan och en kommande ny tunnelbanelinje.
2033 beräknas Wood City vara helt färdigbyggd.
Text: Gustav Schön Bild: Atrium Ljungberg