Den rikstäckande kampanjen genomfördes våren 2012 och hade som mål att skapa intresse kring det moderna träbyggandet möjligheter. Målgruppen var bland annat politiker och beslutsfattare inom kommuner, byggherrar och arkitekter.
– Kampanjen syftade till att visa hur långt branschen flyttat fram positionerna med träbyggande runtom i landet. Modernt träbyggande baseras dessutom på det enda förnybara byggmaterial som används i stor skala – trä. Det krävs helt enkelt ett nytt byggande för en ny tid, där miljö och klimat men även tid, kostnader och kvalitet spelar en central och självklar roll, säger Mikael Eliasson, chef för Svenskt Trä.
Uppnådde målet och hög uppmärksamhet
Enligt Dagens Samhälle är kampanjen nominerad för att den har en hög kreativ höjd och ett nytänkande kring sättet att kommunicera sitt budskap.
Kampanjen uppnådde målet att skapa ett ökat intresse för träbyggande. Frågan har fått ett betydligt större utrymme i media och trafiken på hemsidan har ökat kraftigt. Kampanjen i sig har uppmärksammats av 70 procent av målgruppen. Drygt 62 procent tycker den är intressant och 25 procent har besökt hemsidan.
Reklambyrån Granath Havas tog fram kampanjen tillsammans med Charlotte Apelgren, kommunikationsansvarig på Svenskt Trä och Bertil Stener, tidigare chef för Svenskt Trä. Mediebyrå för kampanjen var Scream. Prisutdelningen för Columbi Ägg äger rum fredagen den 22 mars.