Långtidstest av fasadmaterial ska ge svar om hållbarhet

Publicerad 2017-09-19

I Plönninge utanför Halmstad har Energi- och miljöcentrum i Halland påbörjat ett långtidstest av hur olika typer av fasadmaterial påverkas av väder och vind under en tioårsperiod. Projektet omfattar flera olika industriellt ytbehandlade utvändiga panelbrädor certifierade enligt branschorganisationen Svenskt Träs CMP-system, Certifierad Målad Panel, samt kiselimpregnerade utvändiga panelbrädor. I förlängningen handlar projektet om att främja träbyggandet och användandet av trä som fasadmaterial på Västkusten.

– I Halland och på Västkusten byggs det idag få hus högre än två våningar med träfasader. Det beror till stor del på kultur och fördomar då man hävdar att trä inte passar i det här klimatet. Väggen i Plönninge blir en kombinerad demo- och testvägg som vi hoppas ska få många besök från arkitekter, byggherrar, entreprenörer och andra i branschen. Förhoppningen är att användningen av träfasader ska öka och att fler ska inse att träfasader lämpar sig bra i halländskt klimat, säger Magnus Falk, verksamhetsledare vid Energi- och miljöcentrum i Halland som initierat projektet ihop med Region Halland.

Demoväggen i Plönninge är 24 meter lång och 8 meter hög och tillhör en industribyggnad med sydvästläge. De CMP-godkända panelbrädorna kommer från två tredjepartscertifierade målerier: Lida Timber AB och Södra Wood. Därutöver deltar även Derome Timber. Förutom industriellt ytbehandlade utvändiga panelbrädor inkluderar projektet även testning av kiselimpregnerade utvändiga panelbrädor. Projektet utförs i samarbete med Linnéuniversitetet som två gånger per år kommer att undersöka och dokumentera utvecklingen av de olika fasadmaterialen.

– Demoväggen står i ett utsatt läge, bara tre kilometer från Kattegatt. Vi kommer att inspektera och följa upp de utvändiga panelbrädorna två gånger per år för att se hur de beter sig i olika väder och årstider. Det blir en jämförande studie, väldigt hands on, och jag tror att den kommer att ge oss nya insikter, säger Åsa Rydell Blom, docent och prefekt på institutionen för skog- och träteknik vid Linnéuniversitetet i Växjö.

CMP-systemet har till syfte att säkra en jämn och hög kvalitet på industriellt ytbehandlade utvändiga panelbrädor. 2016 enades sågverks- och färgindustrin om vilka regler som ska gälla inom CMP-systemet och sedan dess har ett flertal företag certifierats.

– En fasad brukar generellt behöva målas om efter cirka tio till femton år. CMP-godkända färger har genomgått hårda tester och ackrediterad tredjepartskontroll för att användas av de certifierade målerierna. Det blir intressant att se hur länge de här moderna och högkvalitativa CMP-godkända panelbrädorna klarar utan ommålning i den här utsatta miljön, säger Johan Larsson, ansvarig för CMP-systemet på Svenskt Trä.

Varje år kommer minst ett evenemang att genomföras med syftet att uppmärksamma projektet, rapportera om hur Linnéuniversitetets forskning går och sprida kunskap om moderna träfasaders fördelar och möjligheter.

– Det är några av marknadens absolut mest kvalitativa och moderna utvändiga panelbrädor med den bästa färgen och den bästa träråvaran. Det känns väldigt bra att vara med i projektet och bidra till att kunskapen om trä och träfasader höjs, säger Helena Tuvendal, projektledare för CMP inom Södra Wood, en av projektets fyra deltagare.

Fakta om Certifierad Målad Panel - CMP
Industriellt ytbehandlade panelbrädor för utomhusbruk är en produktkategori som ökat stort i omsättning de senaste åren, dock utan definierade egenskaper och funktionskrav. Med de nya reglerna inom CMP-systemet definieras funktionskrav i så kallade ytbehandlingsklasser. Grundmålade panelbrädor klassas CMP-G och grundmålade och mellanstrukna panelbrädor klassas CMP-G/M. Därutöver finns även en ytbehandlingsklass för slamfärg klassad CMP-S. Individmärkning av varje enskild panelbräda gör det enklare för kunden att veta vilket arbete som behövs för färdigmålning samt vad som är vad samtidigt som arbetet ute på byggarbetsplatsen minimeras. Att som beställare föreskriva någon av ytbehandlingklasserna i CMP-systemet gör det enkelt att genomföra leverantörsoberoende upphandlingar samtidigt som en jämn och hög kvalitet garanteras vid val av utvändig fasad.

För högupplösta bilder - se här

Johan Larsson, projektledare, Svenskt Trä
johan.larsson@svenskttra.se