Limträkonstruktionen bär upp den 300 meter långa fasaden och tolv meter höga lagerbygganden. Men det som verkligen sticker ut i det här lagret är de enorma kyl- och frysutrymmena.
– Inför byggnationen gjorde vi efterforskningar kring hur limträet skulle kunna tänkas påverkas av den kyla som det utsätts för inifrån. Det vi kom fram till är att trä håller sig bra jämfört med stål, så länge inte träet utsätts för stora temperatur- och fuktväxlingar, säger Erik Johansson, konstruktionschef på Moelven Töreboda.
Den nya logistikanläggningen är 42 250 kvadratmeter stor och konstruktionen består av två olika takbalkar. Anläggningens kontorsdel bärs av 80 hängbuksbalkar som är upp till 23 meter långa, och i själva lagerhallen sitter 200 sadelbalkar som är 27 meter långa.
– På hängbuksdelen får man en rak översida så takfallet kan gå åt ett håll och på sadelbalken lutar taket åt två håll.
Limträstomme av svensk gran
Limträstommen är i svensk gran och beräknas minska byggnadens koldioxidavtryck med över 3 000 ton, jämfört med en stomme i stål eller betong.
Lagret ligger mitt i Landvetters logistiknav, med både flygplats och hamn i närheten. Enligt Menigo beräknas det nya lagret att minska deras rutter med cirka 800 000 kilometer om året.
Text: Gustav Schön Bild: Catena