Hur gestaltar man ett rum som både ska kunna rymma ett 75 meter långt luftskepp och samtidigt skapa en upplevelse för besökare? Lösningen för det Düsseldorfbaserade arkitektkontoret Smyk Fischer Architekten BDA blev en halvcylindrisk trästruktur, inspirerad av zeppelinaren själv – där form, funktion och konstruktion samverkar.
Luftschiffhangar Mülheim färdigställdes på endast tio veckor, trots en komplex konstruktion.
– Valet av trä som byggmaterial möjliggör en hög grad av prefabricering och därmed en snabb montering. Det träbyggnadsföretag som utförde arbetet och maskiningenjörerna involverades tidigt i designfasen för att kunna påverka det senare byggförloppet i avgörande utsträckning. Vi använde oss av BIM-stödd planering, som möjliggjorde modellbaserad kommunikation, säger Patrick Fischer, på Smyk Fischer Architekten BDA.
Cradle-to-Cradle
I enlighet med Cradle-to-Cradle-principen, som ser allt material som en resurs, är allt byggmaterial sorterbart och därmed återvinningsbart. De använda materialen finns registrerade i ett digitalt byggnadsresurspass i materialregistret Madaster.
Golvbeläggningen av betongplattor kommer från ett före detta logistikcenter och är ett bra exempel på cirkulärt tänkande vid nybyggnation. Underbyggnaden för plattorna består av det gamla hangargolvet från den tidigare byggnaden, som krossades och återanvändes på plats.
Luftskeppshangaren i Mülheim är inte bara tekniskt imponerande, utan också ett exempel på hur hållbart byggande med trä kan kombineras med industriell funktionalitet och arkitektoniska krav. Med sin katedralliknande vidd och glödande aluminiumhud står hangaren i dag som en symbol för framtidens byggande – förankrad i platsens historia och inriktad på framtidens behov.
Hangaren fungerar som en flexibel plats för konserter, konferenser och andra publika arrangemang – med luftskeppet som både installation och varumärkesbärare.
Konstruktion
Byggnadens stomme består av 15 limträbågar med en spännvidd på 42 meter, sammanfogade helt utan stål i över 590 knutpunkter.
Taket består av korslaminerat trä av gran, vilket ger hela volymen stabilitet. Den 92 meter långa, 42 meter breda och 26 meter höga hallen är dessutom klädd i 7 000 m² aluminiumplåt, vars koniska paneler möjliggjorde en sömlös yta trots byggnadens unika form.
Enorma portar
De två enorma portarna med en yta på 400 m² vardera och en total vikt på 72 ton utgjorde en särskild teknisk utmaning.
– De kan öppnas på mindre än fem minuter med hjälp av elmotorer och vridbara gångjärn som är konstruerade med samma precision som en brokonstruktion, säger arkitekt Martin Smyk.
Text: Mattias Boström Foto: Smyk Fischer Architekten BDA, Annika Feuss