En vision bortom bygglovet

I hjärtat av Berlin, en stad fylld av både historia och arkitektoniska utmaningar, står Berlin Metropolitan School som ett exempel på hur trä kan användas för att tillföra hållbara och funktionella miljöer till äldre byggnader. Projektet leddes av arkitekten och projektledaren Vera Hartmann på arkitektbyrån sauerbruch hutton.

I Tyskland är Berlin Metropolitan School en förebild för hur trä kan användas effektivt, hållbart och estetiskt i urbana miljöer. Projektet har vunnit flera priser och hyllats för både sin arkitektur och hållbarhet. När Vera Hartmann och hennes kollegor först blev involverade i projektet 2013, möttes de av en redan existerande plan för två mindre tillbyggnader och en idrottshall på skolans innergård.

Vera Hartmann insåg snabbt att detta inte skulle räcka för att möta skolans långsiktiga behov.

– Det första jag tänkte var att ”det här är inte rätt väg att gå”. Skolan hade 500 elever och som mål att dubbla elevantalet. Vår uppdragsgivare behövde en lösning som kunde täcka både nuvarande och framtida behov, säger Vera Hartmann.

Ett annat problem som teamet identifierade, var det faktum att Berlin till stora delar vilar på sand. Att uppföra en idrottshall på skolans innergård skulle innebära ökade och komplexa dräneringsbehov, något som i förlängningen också skulle påverka huvudbyggnadens fundament negativt.

I stället för att följa den ursprungliga planen föreslog teamet från sauerbruch hutton en omfattande studie för att identifiera skolans verkliga behov. Resultatet av studien ledde till att den tidigare byggplanen hamnade i papperskorgen. I stället beslutade man att addera en tillbyggnad ovanpå de befintliga delarna av skolan, samt att uppföra en nybyggnad i fyra våningar längs gatan. På så sätt kunde man på samma gång åstadkomma en tryggare och mer avskärmad innergård, jämna ut befintliga nivåer i takhöjd och skapa en mer harmonisk byggnad.

– Vi ville skapa en plats där eleverna kunde känna sig hemma, säger Vera Hartmann.

Skolan är belägen i området Spandauer Vorstadt i Berlins innerstad – den delen av staden som tidigare tillhörde Öst och är både bland Berlins bäst bevarade delar från DDR-tiden och skyddad historisk mark motsvarande Sveriges K-märkning. Ombyggnationen krävde tillstånd från stadsplaneraren, som kopplades in tidigt i processen.

Respekt för det förflutna

Genom att bevara delar av den ursprungliga byggnaden och kombinera dem med moderna tillägg skapades en harmonisk balans mellan gammalt och nytt.

– Vi ville behålla skolans historia. Eleverna, som är unga och inte har bott i det forna DDR, kan känna historien genom fasaden. Det förflutna och samtiden får samexistera nu, berättar Vera Hartmann.

För att skapa harmoni mellan det gamla och det nya var materialvalen viktiga. Koppar valdes till tillbyggnadens fasad, eftersom det samspelar väl med de äldre byggnadernas tegel, samtidigt som det är både hållbart, och återvinningsbart.

Även interiört finns paralleller mellan det nya och det gamla, och här är träet synligt. I tillbyggnaden, som överbryggar skolans bägge delar, uppfördes en stor aula som fysiskt och funktionellt binder samman skolans delar till en helhet. Stora trapphallar förbinder nu de olika byggnaderna och kan användas som rum för både lärande och självstudier, tack vare installationen av akustiktak.

Lokaler för både lärande och gemenskap

Platsen där skolan ligger har en historia av samhällsengagemang och aktivism. Förr fanns där både samlingslokaler, teater och en biograf. Teamet från sauerbruch hutton ville ta fasta även på den historiska aspekten och skapa miljöer som kunde vara till nytta för lokalsamhället. Denna del av projektet är fortfarande pågående, med nya lokaler för umgänge som ska adderas.

En konkret åtgärd för att bjuda in lokalsamhället var att få tillstånd av stadsplaneringen för användande av skolans aula utanför skoltid. I dag kan den hyras ut och användas för evenemang för upp till 1 200 personer. På samma sätt har skolans bibliotek helgöppet, så att fler än de egna eleverna kan nyttja det för självstudier. Nästa steg i utvecklingen av skolan som en öppen mötesplats för lokalsamhället, är uppförandet av ett café i skolans regi.

Vera Hartmann, arkitekt och projektledare, arkitektbyrån sauerbruch hutton

Trä som materialval och konstruktionens utmaningar

Prefabricerat, korslimmat trä användes för att konstruera den luftiga aulan, medan andra delar av byggnaden kombinerade trä med betong, för att hantera strukturella krav. Projektgruppen använde sig av en helgjuten betongplatta för att stödja den nya träkonstruktionen.

Byggnadsarbetet utfördes under skoltid, samtidigt som undervisningen fortgick som vanligt.

– Träets låga vikt och prefabricerade element rakt igenom gjorde det möjligt att minimera både byggtiden och störningarna för skolans verksamhet. Vi hade ett väldigt bra logistiksystem där elementen levererades av ett stort företag och monterades av en lokal entreprenör, säger Vera Hartmann.

Befintlig väggstruktur gav stora utmaningar

En av projektets största utmaningar var att arbeta resurseffektivt med den befintliga väggstrukturen av typisk östtysk Plattenbau, det byggsystem med prefabricerade, bärande betongplattor som utgjorde de tre äldre byggnaderna.

– Vi behövde göra en noggrann analys och anpassa konstruktionen av påbyggnaden för att minimera belastningen, berättar Vera Hartmann.

Lösningen blev att vrida den nya träkonstruktionen i 90 grader, vilket gjorde det möjligt att använda de befintliga, stabiliserande väggarna som stöd. På så sätt kunde tyngden från den nya träkonstruktionen överföras till grunden via de stabiliserande väggarna – som också hade egna fundament – i de äldre, befintliga, byggnaderna.

Text: Anna Strömberg Foto: Jan Bitter Ritningar: sauerbruch hutton

Bli inspirerad och lär dig mer om trä

Anmäl dig här för att få information om publikationer, seminarier och Svenskt Träs nyhetsbrev Trä.

Anmäl dig för att få inspiration