Årets världsutställning i Osaka i Japan hyllar på många sätt trä – både som stilfullt material och som en viktig pusselbit för att lösa klimatkrisen. Hela området ramas in av den enorma, iögonfallande träkonstruktionen Grand Ring, med en omkrets om hela två kilometer, en ytterdiameter på 675 meter och en bredd på 30 meter.
– I och med Expo 2025 har byggmaterialen ändrats drastiskt från stål och betong till naturliga material, särskilt trä. Och jag tror på sätt och vis att det kan få samma genomslag som med Crystal Palace en gång fick, säger arkitekten Sou Fujimoto under en onlineintervju.
Det som stjärnarkitekten Fujimoto refererar till är att vid världsutställningarna vid Crystal Palace i London 1851, samt Parisutställningen med Eiffeltornet 1889, lyftes bland annat stål som ett revolutionerande nytt byggnadsmaterial. Dessa globala evenemang har historiskt sett fungerat som avstamp för ny arkitektur – och Sou Fujimoto hoppas nu att hans skapelse Grand Ring kan bli startpunkten för en liknande stor byggtrend inom trä.
Redan nu finns förstås en sådan växande trend i många länder, där Sou Fujimoto särskilt lyfter norra Europas träbyggnadstraditioner.
– I de skandinaviska länderna är storskaliga träkonstruktioner vanliga, säger han och fortsätter:
– Men jag upplever en stor skillnad mot den globala marknaden, och även den japanska, som inte använder trä på ett lika självklart sätt.
Sou Fujimoto, vars byrå har kontor i Tokyo, kinesiska Shenzhen och i Paris, tycker att särskilt det storskaliga träbyggandet har utvecklats mer i Europa än i Japan. Och för alla som färdas genom de japanska megastäderna som Tokyo, Osaka och Yokohama, med totalt cirka 16 miljoner invånare, blir det tydligt hur byggnadsmaterial som betong, stål och glas dominerar.
Samtidigt har Fujimotos hemland en stark tradition inom trähusbyggande, men då framför allt när det gäller mindre hus – exempelvis enfamiljsbostäder, tehus och små tempel. Förhoppningen är att detta ska kunna lyftas även till större konstruktioner på sikt.
Ring i världsrekordformat
Vi besöker Expo 2025 och imponeras av den väldiga träringen runt utställningsområdet. Ovanpå byggnaden har långa promenadstråk och parker anlagts, och mängder av besökare flanerar på toppen av byggnadsverket i solnedgången. Ett sorts offentligt rum i megaformat, på gränsen mellan skog och stad.
Fackverket under Grand Ring imponerar onekligen. Genom öppningar i de bastanta kolumnerna har träbalkar trätts igenom och sedan kilats fast med pluggar – allt enligt klassisk inhemsk stil, upprepat närmast i det oändliga.
Även detta har sin förklaring. Det är inte klart vad som kommer att hända med jättebygget efter att utställningen har avslutats, men Grand Ring lär tyvärr inte få leva vidare i sin nuvarande form.
– Därför är den baserad på traditionella japanska timmerkonstruktioner som är lätta att sätta upp och ta ned. Träet är sammansatt utan skruvar. Jag tänkte på det, ifall vi behöver ta ned byggnaden efteråt utan att förstöra den.
Kan bli möbler
Osakas stadsmyndigheter har sagt att hela utställningsområdet ska återbördas till staden som platt, obebyggd mark när arrangemanget väl har avslutats. På sikt lär området tas i anspråk för nya bostäder och andra fastigheter – Japans andra stad Osaka har en befolkning om 2,8 miljoner invånare, och söker ständigt efter nya ytor att exploatera.
– Som temporärt evenemang är det ju inte särskilt hållbart i sig. Men vi tänker använda träet igen, kanske som nya byggnader eller till och med möbler, påpekar Sou Fujimoto apropå framtiden för hans rekordbygge.
Men varför just en ring? Tanken med cirkelformen var att den skulle symbolisera harmoni och enhet, menar Sou Fujimoto, där alla nationella paviljonger ryms innanför jätteringen.
– Så översiktsplanen visar hur vi även under dessa svårigheter med den splittrade globala situationen kan hysa ett hopp om att världen kan komma samman och förenas, förklarar Sou Fujimoto.
Text och bild: Joakim Rådström
Trä i fokus även i den nordiska paviljongen
Sverige deltar vid Expo 2025 i Osaka tillsammans med de övriga nordiska länderna. De lyfter fram Nordens innovationsanda, hållbarhetsarbete och kultur under temat ”Designing Future Society for Our Lives” och i likhet med Grand Ring är även den nordiska paviljongen, Nordic Circle, byggd i trä.
Det är den italienske arkitekten Michele De Lucchi och byrån Amdl Circle, och med Rimond som genomförandepartner, som har ritat den nordiska paviljongen. Den 1 200 kvadratmeter stora och 17 meter höga träkonstruktionen ska enligt designbeskrivningen ”förkroppsliga tidlöshet och hållbarhet”.
Fasaden är klädd i mörkt trä med en karaktärsfull yta som påminner om traditionella japanska träskyddsmetoder såsom su sugi ban – där det yttersta lagret bränns för att skapa skydd mot väder, insekter och röta. Byggnaden anknyter på så sätt både till nordiska och japanska träbyggnadstraditioner.
Basmaterialet till Nordic Circle har behandlats med en blandning av fruktkött från persimonfrukt och träkol av tall, vilket både skyddar materialet och ger det en grå färgton.