”Ingenjörskonst är att förena teknik, ekonomi, minsta möjliga klimatpåverkan och välbefinnande”

Publicerad 2021-10-27

Tomas Alsmarker, Anna Ervast Öberg, Tomas Nord. FOTO: Tomas Johansson

Är det dyrt att bygga i trä? Går affären hand i hand med klimatet och varför väljer vissa fastighetsägare att profilera sina lokaler med trä? Att förena teknik, ekonomi, minsta möjliga klimatpåverkan och välbefinnande är ingenjörskonst. Detta och mycket mer kommer att sändas digitalt i Branschorganisationen Svenskt Träs årliga Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä med start den 4 november. Totalt blir det fem program och poddar.

- Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä är ett uppskattat seminarium som främst riktar sig till fastighetsägare, beställare, arkitekt, konstruktör, lärare eller studenter. Målet i år är att skapa ett helhetsgrepp om det ingenjörsmässiga byggandet i trä, säger Johan Fröbel, chef för teknik och handel, Svenskt Trä.

För andra året i rad kommer programmen att sändas i digitalt format. Moderator är Tomas Alsmarker, välkänd inom branschen och ny chef för innovation och forskning på Svenskt Trä.

- Att ”bara” lösa tekniken är ingen konst. Att veta hur vi faktiskt kan förena teknik, ekonomi, minsta möjliga klimatpåverkan och välbefinnande till en hållbar helhet - det är ingenjörskonst, säger Tomas Alsmarker, moderator för programmen och chef för innovation och forskning, Svenskt Trä.

Det första programmet diskuterar om ”Träbyggande är dyrt eller om det är en myt?”. Vi hör John Lindgren, Universitetslektor vid Högskolan i Halmstad och Maria Säterdal, VD på Växjöbostäder, om vad är det som kan påverka kostnaderna när man bygger med trä och hur träprojekt kan kalkyleras.

Program två och tre hanterar trä och klimatet. Rubrik för program två är ”Affär och klimat går hand i hand!” ​och behandlar begrepp som livscykelanalys och cirkulärt byggande för den totala ekonomiska bilden och kommande klimatdeklarationer. Deltar gör Anna Ervast Öberg, Projekt- och utvecklingschef på Folkhem Trä AB, samt Tomas Nord, forskare på RISE.

I samma anda sänds det tredje programmet med rubiken ”Den hållbara konsten att nyttja det redan byggda!​”. Här pratar experter på ämnet om de största utmaningarna med vertikala påbyggnader, klimateffekter och stadsplanering när man har möjlighet att bygga på höjden istället för på bredden. Deltar gör Helena Bjarnegård, Riksarkitekt​ på Boverket, Jan Dahlkvist, Byggchef​ på Örebro Bostäder AB och Björn Johanson, Konstruktör, Bjerking.

I de två avslutande programmen är trä och välbefinnande i fokus. Program fyra tar upp ”Välbefinnande och boendekvalitet”​ och exemplet kvarteret Frostaliden i Skövde. Hur värderar de boende träet, klimatet och vilka kvaliteter finns av att bo i trähus? Deltar gör
Jan Larsson, Arkitekt och Adjungerad professor på White Arkitekter och Chalmers samt Claes Clausen, Stadsarkitekt i Skövde​.

Välbefinnande fortsätter i program fem ”Träprofilera butiker och arbetsplatser!”. Men här tas ansatsen i trä i butiker och arbetsplatser, och vi får höra hur trä upplevs och används för att profilera varumärke. Deltar gör Anna Denell, Hållbarhetschef på Vasakronan, Sara Haasmark, Hållbarhetansvarig på ICA Fastigheter AB och ​Mattias Tas, Hållbarhetschef på Lidl.​

Om Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä
Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä har i sju år arrangerats av branschorganisationen Svenskt Trä. Totalt under de sju åren har Svenskt Trä haft över 3 700 besökare. Varje år har seminariedagen lockat flera hundra besökare som antigen bygger, projekterar, designar, konstruerar, utbildar eller på annat sätt är intresserade av träbyggande. Målgruppen är utförande byggföretag, industrikunder, arkitekter, konstruktörer, lärare och studenter. Läs mer, se avsnitten och lyssna på poddarna på svenskttra.se/ibit2021

• Tomas Alsmarker, Anna Ervast Öberg, Tomas Nord. FOTO: Tomas Johansson