Ny studie visar: Växande marknad för interiört trä

PRESSMEDDELANDE Fler vill ha synlig kvist i trägolv och väggpanel än kvistfritt, många föredrar trägolv i furu, en majoritet vill ha trä på ett eller flera ställen i hemmet och preferenser gällande heminredningsstilar är relativt lika i Europa. Det visar en ny studie om intresset för interiöra furuprodukter i hemmet. Bakom studien står branschorganisationen Svenskt Trä, Linköpings universitet och Luleå tekniska universitet. Studien är genomförd inom forsknings- och innovationsprogrammet BioInnovation.

Studien utfördes som en enkätstudie i sju europeiska länder; Sverige, Norge, Storbritannien, Polen, Tyskland, Frankrike och Spanien och baseras på drygt 7000 svar. Syftet med studien var att undersöka Europas preferenser gällande interiöra träprodukter samt kartlägga intressanta segment och exportmarknader för de svenska sågverken.

Undersökningen visar tydligt att trä är ett efterfrågat material som har en självklar plats i många delar av hemmet. Preferenserna gällande heminredningsstilar (Modern, Skandinavisk, Klassisk och Lantlig) är relativt lika länderna emellan. Tydliga skillnader ses dock för var i hemmet konsumenterna vill ha trä och vissa skillnader kan även utläsas gällande utseende av träprodukter samt vid köp av heminredningsprodukter. Konsumenterna vill generellt ha mer trä i vardagsrum och sovrum än i kök samt trägolv och väggpaneler i ljusa kulörer uppskattas i större utsträckning än mörka och färgglada.

Studien visar bland annat att lister, golv och köksluckor är produkter man föredrar i trä. Mellan 28–51 % av de tillfrågade föredrar trälister och över 60 % vill ha trä- och parkettgolv i främst vardagsrum, men även i sovrum. Köksluckor i trä är också uppskattat, särskilt i Sverige, Storbritannien och Polen där över 60 % föredrar köksluckor i trä.

- I Spanien är stengolv vanligare, med eller utan golvlist i sten och preferensen för trälister är därmed lägre än i till exempel Skandinavien. Det är endast 16 % som föredrar trälister i Spanien jämfört med snittet på 46 %. I Polen däremot är det generellt vanligt förekommande med interiört trä, liksom i den skandinaviska stilen, förklarar Olof Broman, universitetslektor vid Luleå tekniska universitet.

När det kommer till preferens av trä i fönster och dörrar delas länderna in i två läger där Sverige, Polen och Norge tillhör den grupp som föredrar fönster och dörrar i trä. Återigen utmärker sig Polen där 64 % föredrar dörrar i trä. Studien visar även att cirka 25 % av de tillfrågade respondenterna är positiva till träpanel som del av en vägg i vardagsrum och sovrum.

- Intressant är att i samtliga länder är det fler som gärna har synlig kvist i trägolv och väggpanel än de som föredrar kvistfritt. Synlig kvist ses alltmer som en intressant inredningsdetalj. Att välja furu för interiör design är även ett mer miljömässigt hållbart alternativ än exempelvis stål och plast, menar Björn Nordin, chef för Interiör och design på Svensk Trä.

- Studien visar att interiöra furuprodukter är en framtidsmarknad och träindustrin måste vara beredd på att leverera de moderna och attraktiva träprodukter som efterfrågas, avslutar Olof Broman.

Bakom studien står branschorganisationen Svenskt Trä, Linköpings universitet och Luleå tekniska universitet. Studien är genomförd inom forsknings- och innovationsprogrammet BioInnovation

Ladda ner
Läs rapporten här
Läs sammanfattningen här

Det finns fördjupande rapporter för respektive land. För tillgång till landrapporterna mejla info@svenskttra.se.

BioInnovation
BioInnovation är ett strategiskt innovationsprogram grundat av Skogsindustrierna, IKEM och TEKO. Programmet finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas samt de intressenter från näringsliv, akademi, institut och offentlig sektor som deltar. Målet är att öka förädlingsvärdet och konkurrenskraften i den svenska biobaserade sektorn genom att skapa bästa möjliga förutsättningar för att ta fram nya biobaserade material, produkter och tjänster. http://www.bioinnovation.se/ 

Studien är genomförd inom forsknings- och utvecklingsprogrammet BioInnovation - Framtidens biobaserade byggande och boende (FBBB) inom delprojektet Marknadsförutsättningar och affärsmodeller.

Få inspiration och nyheter från oss

Anmäl dig och få information om bland annat publikationer och seminarier från Svenskt Trä via e-post

Anmäl dig för att få inspiration