Precision in i minsta detalj

ARTIKEL Genomtänkta material och noga utmejslade detaljer präglar den lilla studio där ett hantverksintresserat par nu har utrymme för sin hobby. När de inte arbetar med händerna finns också utrymme för att bara slå sig ner på terrassen och njuta av den omgivande naturen.

En bit söder om Stockholm ligger en avskild naturtomt. Nära bekvämligheter och permanentboende men ändå avskilt. Här, med utsikt över natur och vatten, ville ett hantverksintresserat par ha sin studio.

Han är väldigt snickeriintresserad och behövde en plats för att på olika sätt kunna arbeta med diverse träprojekt – från virke till färdig produkt. Hon skapar hantverk med utgångspunkt i olika sorters material, från korgflätning till drejning. Det är framför allt en hobby, men hon håller också kurser inom dessa hantverk och ville därför ha en plats där både hon själv och kursdeltagarna skulle kunna utvecklas.

Nu välkomnas paret av en 60 kvadratmeter stor studio med sadeltak och med en terrass på vardera kortsida. Den större vetter mot väst och bjuder på kvällssol med härlig utsikt mot naturen, medan den mindre fungerar som en täckt entré.

– Här ska paret kunna sitta även om kvällarna och njuta av omgivningen, men terrassen kan också användas som arbetsyta och som välkomstplats för de kursdeltagare som kommer hit. Den leder besökarna in genom huvudentrén på kortsidan och mer eller mindre direkt in i hantverksstudion, säger Konrad Krupinski, arkitekt på Krupinski/Krupinska arkitekter.

Den andra kortsidan, som består av en grundare terrass med snickarbänk längs hela fasaden, är kopplad till den lilla grusväg som letar sig upp mot huset. Här kan man lasta av virke och enkelt ta in det genom den bakre entrén – från den utvändiga till den invändiga arbetsytan.

Träytor dominerar

Studion är helt enkelt utformad för parets stora hantverksintresse, och det är just utifrån idén om hur de ville använda byggnaden som den har mejslats fram. Interiört består den – förutom småutrymmen som trinett, garderob och toalett, allt detta också med ytor av trä – av ett enda stort rum som tack vare den centrala, stora öppna spisen har delats av till två separata delar, samtidigt som de är öppet sammankopplade längs byggnadens långsidor.

– Paret har varsin sida, varsin separat del, som ändå hänger ihop och som gör det möjligt för dem att arbeta nära varandra men ändå uppdelat, säger Konrad Krupinski.

Trä som material både ute och inne

Arkitekterna har valt att arbeta med en begränsad materialpalett – trä både ute och inne, den nämnda öppna spisen i tegel samt grunden i betong, där utmejslade trappor vid sidan om berg i dagen letar sig upp mot uteplatserna vars yta ska tillåta att man här jobbar med grövre och tyngre material.

– Det är en nätt liten byggnad som ligger fint i naturen trots en ganska kuperad tomt. Den markerade sockeln förtydligar hur byggnaden landar på marken, samtidigt som den skapar de två terrasserna. Vi ville göra dem robusta för att bjuda in till grovt arbete, berättar Konrad Krupinski.

Så väl interiört som exteriört är allt genomtänkt in i minsta detalj, berättar Konrad Krupinski. Arkitekterna hade fria händer både när det gällde material och form, men eftersom paret själva har kunskap om hantverk var det viktigt för alla att det genomsyrade byggnaden. I exteriören harmonierar faltaket och fasaden med varandra.

Stort fokus på detaljer

– Vi ville att byggnaden skulle andas hantverk, såväl i material som utförande. Tak och fasad har samma rytm och uttryck i trä, där har precisionen varit viktig. Vi har lagt omsorg om att detaljerna ska komma fram i hela byggnaden, vilket exempelvis kan ses i de gerade hörnen, säger Konrad Krupinski.

För det är just detaljerna som ger studion det där lilla extra och ombonade uttrycket och bildar en genomtänkt helhet. En svårighet med att låta detaljerna bli en talande del av uttrycket är emellertid att alla byggare inte är vana vid att tänka detaljrikt, vilket kan påverka resultatet. Konrad Krupinski menar att det viktiga är att kommunicera till hantverkarna vad man vill ha så att alla har samma ambitionsnivå även när det gäller små detaljer.

– Det kan vara en ganska stor utmaning, men här hade vi duktiga hantverkare som snabbt förstod vikten av detaljeringen i projektet och att inte bara göra snabbast och enklast. Vi kommunicerade varje detalj, och eftersom beställarna bor strax intill och är väldigt intresserade kunde de ofta vara på plats och ha en dialog med byggarna, säger Konrad Krupinski.

Kärnfuru i tak och fasad

Exteriört består såväl tak som fasad av kärnfuru. Genom sitt snickerikunnande hade beställaren en upparbetad kontakt med ett sågverk. Det gjorde det möjligt att få fasadens fjällpanel i just den rejäla dimension som de önskade – 260 millimeter bred och 34 millimeter tjock – vilket är en avgörande del av det exteriöra uttrycket. Här linjerar också fönster och dörröppningar med virkets indelning i fasaden. För att få den monolitiska karaktären saknar studion hängrännor. Ett tag övervägde de att montera sådana av trä, men det visade sig inte vara nödvändigt.

Fönstren är av furu och specialgjorda för projektet, med samma träomfattning som entrédörrarna. Samtidigt är en annan detalj att den exteriöra integrerade lönndörr som leder in till förråd och teknikutrymmen har samma sektionsindelning som fasadpanelen och därmed knappt är synlig för den som inte känner till den.

I interiören är den liggande spontade furupanelen behandlad med hårdvaxolja och ger en varm inramning. Den är placerad horisontellt och fortsätter ända upp i sadeltaket mot nock, bara avbruten av en hylla ovanför fönstret, även den av samma material. Ambitionen har varit att ha naturliga material där det var möjligt, vilket i praktiken innebär ända ner till isoleringen som är gjord av granflis från certifierade skogar.

Fönsterbandet som löper längs hela norra sidan skapar ett trevligt arbetsljus, och furupelarna som delar in fönstret i flera sektioner är också en del av konstruktionen.

– Fönsterkarmarna är dolda bakom byggnadens pelare och inbyggda i väggen för en så direkt kontakt med den vackra naturen som möjligt. Väl belysta arbetsytor var viktiga, men även att rama in utsikten, säger Konrad Krupinski.

Kubbgolv av massiv gran

Fasaden mot söder är sluten, ett mindre fönster ger viss kontakt med den sidan och kan också öppnas för att få korsdrag i byggnaden. Och även i interiören är det smårutiga golvet valt för att fungera för studions funktion.

– Det är ett kubbgolv av massiv gran, traditionellt använt i verkstäder. Det är slittåligt och klarar stor belastning, vilket är viktigt för att beställarna ska kunna använda hantverksstudion så fritt som möjligt, säger Konrad Krupinski.

Få inspiration och nyheter från oss

Anmäl dig och få information om bland annat publikationer och seminarier från Svenskt Trä via e-post

Anmäl dig för att få inspiration