VAD SĂGS OM en 1,6 kilometer lĂ„ng löpandeband-pizza med tvĂ„ ton mozzarella och 700 kilo tomater? Expo 2015 Ă€r en kulinarisk tĂ€vling dĂ€r 145 deltagande lĂ€nder, företag och organisationer försöker övertrĂ€ffa varandra. VĂ€rldsutstĂ€llningens tvĂ„ teman "Föda jorden" och "Energi för livet" Ă€r desto allvarligare: hotande klimatkatastrof och överbefolkning.
Det förvÄnar knappast att trÀbyggande prÀglar Ätskilliga paviljonger, naturens byggmaterial gÄr hand i hand med hÄllbarhetstÀnk och gastronomisk kultur. Kina har anlitat Tsinghuauniversitet, och före detta studenten Yichen Lu vid amerikanska Studio Link-Arc, för att modernisera traditionell kinesisk arkitektur med ett böljande lÀttviktstak i bambu. En molnlik konstruktion som visar hur stad och land kan leva i harmoni.
Japanske Atsushi Kitagawara har istĂ€llet inspirerats av traditionella Kyoto-hus till en extremt jordbĂ€vningssĂ€ker konstruktion utan metalldelar, och med en vĂ€gg av sakeÂtunnor i entrĂ©n. Spanska arkitektbyrĂ„n B720 Fermin Vazquez Arquitectos bjuder en prefabricerad limtrĂ€balkspaviljong som enligt arkitekterna reducerat transportbehovet avsevĂ€rt och gett en flexibel lĂ€ttmonterad konstruktion. Det jĂ€ttelika vĂ€xthuset har energieffektiv naturlig ventilation och polyÂkarbonat istĂ€llet för glas.
CHILENSKA PAVILJONGEN, strax intill konsertarenan, av Undurraga Deves Arquitectos gÄr Àn lÀngre och liknar en stor trÀfackverkslÄda upplyft pÄ sex stÄlpelare. Enligt handlÀggande arkitekt Sebastiån Mallea var trÀ ett sjÀlvklart val för en transparent upplevelse bÄde ute- och inifrÄn, och med olika typer av skalor att relatera till.
â TrĂ€ har inte bara minsta möjliga miljöpĂ„verkan, det Ă€r ocksĂ„ ett nobelt material som tillĂ„ter en flexibel rumsgestaltning och som lĂ€mpar sig till konstruktion, inneslutning och som ytfinish. Fungerar utmĂ€rkt i prefabricerade system, Ă€r lĂ€tt att sĂ€tta ihop och ta isĂ€r, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
â VĂ„rt val föll pĂ„ Montereytall frĂ„n kontrollerade skogsÂodlingar i södra Chile, det ger en varm kvalitet och en alldeles sĂ€rskild ljusföring. Ăven doften bidrar till en uppskattad miljö. Vi har anvĂ€nt sĂ„ fĂ„ metallförband som möjligt, de flesta dolda av estetiska och brandtekniska skĂ€l.
Om den chilenska paviljongen Ă€r rĂ€tt konventionell, sĂ„ har italienske arkitekten Michele de Lucchi satsat desto mer pĂ„ Expots entrĂ©byggnad och framför allt pĂ„ den 8â000 kvadratmeter strategiskt placerade Zero-paviljongen vars namn anspelar pĂ„ FN:s utmaning noll svĂ€lt.
â Vi arbetar nĂ€stan uteslutande med trĂ€ i vĂ„ra projekt, förklarar projektarkitekt Angelo Micheli. Granen Ă€r avverkad i Trentino dĂ€r trĂ€arkitektur Ă€r en sjĂ€lvklarhet jĂ€mfört med i övriga Italien. Zero har fĂ„tt formen av ett antal 20 till 26 meter höga kullar som ska visa mĂ€nsklighetens relation till naturen sedan urminnes tider.
Zero-paviljongen Àr tÀckt med granpanel som vilar pÄ en metallkonstruktion. InvÀndigt liknar den ett utsnitt av jordskorpan med dussintalet grottor inspirerade av Euganei-kullarna mellan Padova och Vicenza. TrÀ figurerar Àven i ett Noaks ark och ett 23 meter högt kunskapens trÀd som bryter igenom taket.
â Konstruktionen har körts hit direkt frĂ„n sĂ„gverket och monterats pĂ„ enklaste vis förstĂ€rkt med en stĂ„lkonstruktion. Lanterninerna fungerar som vĂ€rmeutslĂ€pp och sĂ€nker innertemperaturen fyra grader utan mekanisk ventilation.
MEST AVANCERAD ĂR den franska paviljongen som Agence XTU:s arkitekter Anouk Legendre och Nicolas DesmaziĂšres gestaltat som en jĂ€ttelik pergola för bĂ„de klĂ€ngvĂ€xter och grönsaker. Innertakets lĂ„dlika form har fyllts av goda exempel pĂ„ landets gourmetkultur.
â TrĂ€ Ă€r hĂ„llbarare Ă€n andra material och ett sjĂ€lvklart val med tanke pĂ„ Ă„rets tema, förklarar Anouk och Nicolas unisont. VĂ„rt limtrĂ€fackverk kompletterat med pelare Ă€r en lĂ€ttviktskonstruktion helt igenom gjord i franskt trĂ€: interiör i gran och exteriör i lĂ€rk.
Den böljande omfamnande konstruktionen minner om Pier-Luigi Nervi och Félix Candela, men hÀr helt utförd i precisionsskurna trÀelement som lÄser varandra pÄ plats i rÀta vinklar vilket minimerar behovet av kompletterande och dolda stÄlförband. Tanken Àr att paviljongen efter Expot tas ner och fÄr ett nytt liv i Frankrike.
â Vi har Ă„stadkommit den hĂ€r nĂ€rmast plastiska konstruktionen med hjĂ€lp av robottillverkning.
EXPO 2015 ĂR inte utan kritik. Arkitekten Stefano Boeri och kollegan Jacques Herzog tog fram den romerskt inspirerade stadsplanen: en 1,5 kilometer lĂ„ng decumano (huvudgata) och ett antal cardine (tvĂ€rgator) med paviljonger.
â Vi ville nĂ„got annat Ă€n en typisk 1900-talsvĂ€rldsutstĂ€llning med paviljonger pĂ„ rad, förklarar Stefano. Varje land skulle pĂ„ en jordlott visa upp sina bĂ€sta jordbruksprodukter, och dessutom avancerade bioklimatlösningar i form av stora vĂ€xthus. Ett Expo med fokus pĂ„ hur vi ska överleva hĂ€r pĂ„ jorden. Nu blev det mest en stor matmarknadââŠ
Stefano var nÀra att bli Milanos borgmÀstare Är 2011 och stÄr bakom Bosco Verticale, tvÄ höghus med trÀdtÀckta balkonger. Schweiziske kollegan Jacques Herzog Àr ett Ànnu större namn pÄ den internationella arkitektscenen. NÀr teamet förlorade uppdraget gick Jacques ilsket ut i pressen.
â Vi accepterade inbjudan att ge form Ă„t Expo 2015 pĂ„ villkoret att fĂ„ ge ett nytt innehĂ„ll, inte fler av dessa monument över nationell stolthet som prĂ€glat vĂ€rldsutstĂ€llningarna sedan mitten av 1900-talet. Nu blir Expo 2015 ytterligare en fĂ„fĂ€ngans marknad fylld med spektakulĂ€ra byggen.
INTE DESTO MINDRE bjöd Slow Food in Herzog & de Meuron till att formge deras paviljong. Kunde man hÀr Äterskapa andan man drömt om? Tre paviljonger byggda med kraftiga svagt lutande limtrÀbalkar ger en spartan inramning för Slow Foods alla regionala matsensationer. Luftigt och enkelt som i Lombardiets gamla lador, som en matmarknad ute pÄ landet. I paviljongen propagerar man för utrotningshotade matrÀtter och sinnlig njutning.
â Vi valde trĂ€ eftersom det Ă€r hĂ„llbart, lĂ€tthanterligt och lĂ€mpligt för prefabkonstruktion, sĂ€ger Herzog & de Meurons arkitektteam med Liliana Amorim Rocha i spetsen. Dels för att vi endast hade tvĂ„ mĂ„nader pĂ„ oss för att bygga, och ocksĂ„ för att kunna nedmontera paviljongen i slutet av hösten. Vi valde limtrĂ€ eftersom det Ă€r mycket tĂ„ligt, stabilt och med mycket goda statiska egenskaper.
Text: Leo Gullbring