I Portland på USA:s västkust förbereder staden sig för den stora jordbävning som man vet kommer inom en inte alltför avlägsen framtid. Alla nya offentliga byggnader som uppförs ska vara jordbävningssäkra – men det är inte många som har tagit det så långt som Portlands flygplats. Efter ombyggnationen som precis blev klar beräknas den stå emot jordbävningar med en magnitud på upp till 9 på richterskalan.
– Vid den jordbävning vi väntar oss kommer broar och annan infrastruktur att slås ut. För att samhället ska kunna fortsätta fungera är det av stor vikt att vi kan få in resurser utifrån, och då är flygplatsen den första länken i kedjan. Därför var det viktigt för vår kund att vi verkligen siktade så högt det bara var möjligt, berättar Nat Slayton, ansvarig arkitekt för ZGF som ritat den om- och tillbyggda flygplatsen.
Mer grönska, hållbarhet och flexibilitet kombinerat med mindre energianvändning
Med mer än 19 miljoner passagerare årligen tillhör flygplatsen i Portland en av de 20 mest frekventerade i USA. Sedan långt tillbaka har den också varit en av de mest omtyckta. Orsaken till det har bland annat funnits att hämta i den mänskliga skalan, inredningen med mycket grönska och rikliga dagsljusinsläpp, liksom väl tilltagna shopping- och restaurangytor.
När flygplatsen nu beslutade sig för att dubbla kapaciteten var man mån om att behålla det intrycket. Andra viktiga aspekter att ta hänsyn till – utöver att jordbävningssäkra byggnaden – handlade om hållbarhet, minskad energianvändning och framtida flexibilitet. Om- och tillbyggnationen skulle dessutom göras utan att störa den pågående verksamheten.
Använda lokala träresurser på flygplatsen
– Vår region är en riktig träekonomi med sågverk, träindustrier och betydande timmerexport. Så vi var tidigt på det klara med att vi skulle använda lokala träresurser för att bygga vår nya flygplats, berättar Nat Slayton.
Såväl design som konstruktion är inspirerade av den omgivande naturen – nästan hälften av Oregon där Portland ligger är täckt av skog. Visionen var därför att man ska få känslan av att befinna sig i skogen så fort man kliver in i byggnaden. På flygplatsen finns mer än 5 000 växter och 72 träd, flera av dem upp till åtta meter höga. Genom att odla dem i krukor kan man hålla rotsystemen i schack och därmed påverka så att de inte blir för höga.
– Det är bara vissa arter som funkar att odla på det här sättet, till exempel fikus och svart olivträd. Tanken med träden och alla naturliga material i övrigt är också att de ska bidra till en mer mänsklig skala som sänker stressnivåerna, säger Nat Slayton.
Varje del av byggnaden har fått sin egen identitet, och träden förekommer därför med varierande grad av intensitet. Samma sak gäller byggnadens uttryck i övrigt – ingen del är den andra lik.
Limträbågar, laminerad plywood och trägitter
Den bärande takkonstruktionen är skapad av en kombination av limträbågar med en spännvidd på upp till 30 meter, laminerad plywood (ett mellanting mellan LVL och KL-trä) och ett luftigt trägitter, allt tillverkat av tålig douglasgran som avverkats inom en radie av 30 mil. De bärande Y-formade pelarna är däremot tillverkade av stål som fyllts med betong för att kunna lämnas obehandlade och ändå vara brandbeständiga.
– Ovanpå dem vilar ett halvmetertjockt lager av gummi som gör att trätaket kan röra sig i förhållande till marken vid en jordbävning, berättar Samuel Dicke, kundansvarig för projektet hos träkonstruktören Timberlab.
Allt som allt upptar det böljande trätaket en yta på 37 000 kvadratmeter, vilket motsvarar mer än fem fullstora fotbollsplaner. Trots det har man inte behövt använda mer än 34 pelare – vilket kan jämföras med de 600 pelare som tidigare fanns trots att flygplatsen då var betydligt mindre. På så vis har man skapat stor flexibilitet kring hur ytorna kan användas och ändras över tid. Konstruktionen innebar också att det blev enklare att montera de prefabricerade delarna, vilket var en utmaning i sig.
– Flygplatser har ofta ganska stora ytor till förfogande. Det gjorde att vi kunde skapa en produktionsanläggning på plats och bygga upp allt i full skala knappt en kilometer bort. Sedan delades allt upp i 18 moduler som vi satte på plats en i taget, berättar Nat Slayton.
Fördelarna var flera. Eftersom allt arbete på själva flygplatsområdet behövde ske samtidigt som verksamheten löpte på som vanligt var de tvungna att utnyttja de 3–4 timmar per natt då inga flyg landade eller lyfte. Närheten gjorde att det blev möjligt att flytta en modul i taget och hinna få den på plats under den tiden. Man kunde också spara mycket tid på att hålla sig utanför flygplatsområdet eftersom alla som jobbade med bygget annars hade fått lägga en stor del av sin tid på att gå in och ut ur säkerhetskontroller.
– Vi lade enormt stor vikt vid säkerheten, och det här blev också ett säkrare sätt att jobba på. Det gjorde att vi inte hade en enda incident på hela tiden, berättar Nat Slayton.
Halverad energianvändning med hjälp av materialval, effektiv isolering och nytt uppvärmningssystem
Den nya flygplatsen har även många fördelar ur hållbarhetssynpunkt. Trots att kapaciteten är dubbelt så stor som tidigare har man lyckats halvera energianvändningen. Detta beror både på materialvalen inklusive effektivare isolering och ett nytt uppvärmningssystem baserat på vatten som pumpas runt i en loop via marken. Tack vare de stora takfönstren står dessutom dagsljuset för runt 60 procent av allt ljus som behövs.
– Vi har också försökt använda trä i alla interiöra detaljer under taket så långt det är möjligt. Butiks- och restaurangdiskar är till exempel tillverkade av trä från lokala företag. När det gällde golvet kontaktade vi ett familjeföretag som i liten skala tillverkade ekparkett. Ekarna här är mer som buskar och ansågs allmänt odugliga tills någon kom på att man kunde såga dem i små bitar och göra parkett av dem. Nu frågade vi det här företaget om de kunde tänka sig att tillverka mycket mer åt oss, så de byggde en anläggning och hyrde in folk. Efter det har de fortsatt att sälja sina produkter på marknaden och det har gått riktigt bra för dem, berättar Nat Slayton.
Trots många utmaningar på vägen tycker Nat Slayton att projektet har löpt på väldigt bra.
– Den allra största utmaningen var att skapa planen som fick allt det här att hända, för det ligger mycket arbete bakom. Men vi har haft förmånen att få jobba med extremt talangfulla människor över hela Nordamerika. Och ägarna har verkligen gett oss tid att testa saker och tänka igenom allt – det är inte ofta som vi får möjlighet att lägga så mycket tid på förberedelser, säger han.
Öppna ytor för allmänheten
När den nya flygplatsen öppnade i slutet av augusti i år togs den emot med öppna armar av såväl anställda som passagerare och allmänheten i stort.
– Jag kom dit dagen efter öppningen och frågade taxichauffören vad han tyckte om den. Då berättade han att han redan kört dit tre personer som bara ville titta hur det såg ut, berättar Samuel Dicke.
Något som är lite ovanligt med Portlands flygplats är nämligen att så många ytor är öppna även för allmänheten – man kan till och med se flygplanen starta och landa genom de stora glasade partierna i entréhallen. Här finns också många ytor där man kan slå sig ner om man vill stanna en stund eller vänta på någon som är på väg att landa – inte minst den stora gradängliknande trappan i mitten.
– Vi har redan märkt att många kommer tidigare och har till och med sett videor på folk som dansar i trappan, berättar Nat Slayton