Labyrintiskt, prångigt och nordiskt

Villa Moelven i Älgö, Sverige av Widjedal Racki

Lekfullheten och den arkitektoniska experimentlustan skapar ett nytt möte. Besökarna blir till barn igen när de möter glädjen och humorn i den oväntade arkitekturen. Välkommen till den okonventionella labyrinten Villa Moelven.

ETT DRAMATISKT SAMTAL förändrade livssituationen för Klas och Astrid Holm när de erbjöds köpa en tomt på Älgö utanför Stockholm. På tomten stod ett gammalt ruckel.

– Huset var så otätt att vi kände blåsten i håret när vi låg och sov, berättar Klas Holm.

Under ett års tid bodde hela familjen i det gamla huset. Under tiden kunde de bo in sig på tomten samtidigt som de skissade på sitt drömboende. Något de uppmanar alla att göra:

– Fundera och låt processen ta tid så du verkligen hittar lösningarna som du vill leva med, tipsar Astrid Holm.

Nu står äntligen Villa Moelven klar med en fantastisk vy över Erstaviken.

– När vi hade bestämt oss för att bygga ett trähus kontaktade jag Moelven och frågade om de ville vara med. Det skulle bli ett hus så nära 100 procent i trä som möjligt, och det skulle bli spektakulärt. De hade det sortimentet jag ville ha, både limträ och annat virke. De satt inne med kunskapen och i gengäld kunde jag sprida information och inspiration om träbyggande, säger Klas Holm.

Redan från början visste paret att de ville jobba med arkitektstudio Widjedal Racki.

– Upplevelsemässigt är det ett väldigt speciellt hus där beställarna vågat bejaka vilka de är. Gör man något med full övertygelse blir det bättre. Det som skapas blir på riktigt och unikt, säger Håkan Widjedal.

Håkan Widjedal och Ola Keijer återkommer ofta till beställarnas ledord – labyrintiskt, trångt, prångigt, tropiskt och nordiskt. Temat för huset blev att maximera upplevelsen. Den italienske 1700-tals konstnären och arkitekten Giovanni Battista Piranesi var en självklar förebild. Piranesi är bland annat känd för att ha ritat stora fängelser och kyrkan Santa Maria del Priorato i Rom i Italien.

ARKITEKTERNA VILLE UNDERSÖKA vad som händer när man slår sönder de konvention­ella rummen. Hur hanterar man det som blir kvar? Om man suddar ut gränserna så flyter byggnad, rum och inredning ihop. Samtidigt ville de förankra lösningen i tomten med sina många nivåer.

– Topografin på tomten bestod av många nivåer och vi bestämde oss för att anamma det och skapa många nivåer även interiört, berättar Klas Holm.

– Arkitekterna fick gå tillbaka flera gånger eftersom det skulle bli ett spektakulärt projekt, det skulle inte bara vara snyggt. Allting skulle dras till sin spets. Det räcker inte med två trappor – vi ritar åtta. Det räcker inte med tre nivåer – vi ritar 16. Trots det är det inte ett galet hus, fortsätter han.

Familjen Holm ville bygga med nordiska träslag. Valet föll på limträ i gran, värme­behandlad furu i fasad och innertak, furu­plywood och massivgolv i furu.

– Det skulle kännas som om vi hämtat materialen från baksidan av huset, säger Klas Holm. Jag ville göra ett smart hus som med lite extra tanke skulle bli ett helt ekologiskt hus som är effektivt energimässigt.

Limträ är en väldigt markant del av upp­levelsen av huset då det är konstruerat med en synlig stomme. Varenda bjälke, varenda sekundär är synlig. Samtidigt förstärker stommen den labyrintlika känslan som skapar rum i rummen och framhäver funktioner, till exempel definierar köket. Den exponerade stommen skapar även stämning och skänker värme i huset.

Johan Åhlén, vd på Moelven Töreboda och ansvarig för stomleveransen, tycker att det var otroligt spännande att få möjlighet att testa en stor variation av produkter i nya spännande användningsområden.

– När en eldsjäl som Klas Holm kommer ut med en bild av vad som är möjligt att åstadkomma med trä så gynnar det så klart våra produkter. Vi tror att en sådan exponering bidrar till ökat användande av trä, säger Johan Åhlén.

Moelven Törebodas lösning för pelarna med en förmonterad gängstav gjorde att det bara var att ställa ner dem i de precisionsborrade hålen i grundplattan. En oljehärdad masonitplatta i botten av pelarna stoppar eventuell fuktvandring från bottenplattan.

– Det har varit väldigt givande att bistå med konstruktionssupport och tekniska lösningar till det här bygget. Hela huset är skapat med miljöval som är väldigt intressanta, säger Johan Åhlén.

Från början var det tänkt att pelare och bjälkar skulle ha CNC-frästa dolda infästningar och tappar. Efter diskussion med Moelven Töreboda föll slutligen valet på en lösning med specialskruvar från SFS Intec som skapade en smidig och elegant lösning för att skruva ihop limträdelarna. För det behövde arkitekterna rita sektioner för alla möten på stommen.

– Det är som en stålkonstruktion, men där vi istället för att svetsa ihop stålbalkar, skruvat ihop limträreglar. Det öppnar för helt nya möjligheter med träbyggande, säger Håkan Widjedal.

KOMPLEXITETEN I KONSTRUKTIONEN gjorde dock att det inte gick att rita upp eller ens lösa alla detaljer. Till stor hjälp var alla de 3D-ritningar och modeller som Ola Keijer på arkitektfirman tog fram. De blev handfasta redskap när arkitekt, byggherre och snickare på plats diskuterade hur olika lösningar skulle utföras.

– Vi har tillsammans löst alla möten på plats. Snickrat upp en list och funderat på hur det ser ut, berättar Klas Holm.

En utmaning blev att hitta så bra lösningar som möjligt till resterande delar av huset. Grunden är en gjuten platta med L-element i frigolit. Till skillnad från vanliga frigolitelement används här en frigolit som är blandad med grafit. Det gör att trögheten ökar och att värmeläckaget tack vare det kan minskas med 30–35 procent jämfört med en vanlig grund.

De 350 millimeter tjocka väggarna som tack vare den invändiga stommen enbart agerar som ett skal byggdes av lättbalkar, osb-skivor med tunna reglar på, vilket i stort sett har eliminerat köldbryggor. Väggarna är fyllda med en cellulosaisolering bestående av återvunnet tidningspapper. Det tog endast två dagar att sprutisolera det 350 kvadrat­meter stora huset.

Invändigt används en diffusionsöppen ångbroms och under fasadpanelen en diffusionsöppen vindduk. De fungerar som ett goretexmembran, fukten transporteras ut ur huset men ingen fukt kommer in. En diffusionsöppen träkonstruktion med cellulosaisoleringen strävar efter att utjämna luftfuktigheten mellan utomhusluften och inomhusluften. I praktiken strävar huset mot en relativ fuktkvot på 50 procent, året om.

Huset värms upp med solpaneler som levererar allt varmvatten – tappvatten, golvvärme och pool – under sex månader. Övriga delar av året kompletteras systemet med bergvärme. Till- och frånluft kontrolleras av ett FTX-system. Av en slump placerades insuget under altanen på norrsidan av huset vilket gör att även varma sommardagar levererar systemet sval luft utan att behöva kyla den.

Alla bjälklag är stegljudsisolerade, men annars har inga akustiska åtgärder utförts.

Det är inte optimalt, överhörningen är uppenbar, men det finns så många hörn och vrår att det inte blir ett problem mellan rummen.

– Vill man vara privat får man söka sig längre bort i labyrinten, säger Håkan Widjedal.

ÄVEN TAKHÖJDERNA VARIERAR kraftigt i huset, från över fem meter i hallen till det lägsta utrymmet – ett 600 millimeter högt gömt rum i en av barnkammarna. Köket är knappt två meter högt vilket var en utmaning då Klas Holm är 190 centimeter lång. Samtidigt öppnar köket upp och ut i matsal och allrum så huset känns aldrig instängt.

– Nivåskillnaderna skapar onödigt många trappor; de bidrar till labyrintkänslan, den arkitektoniska upplevelsen och även den rumsliga dynamiken. De många trapporna är viktiga för att skapa upplevelsen och man har alltid alternativa vägar att välja, poängterar Håkan Widjedal.

Innan vi skiljs åt berättar Klas Holm att huset gör intryck:

– Jag ser på de som besöker huset att de vill gå hem och bygga ett eget trähus.

Text David Valldeby

Läs de senaste artiklarna