TVĂRS ĂVER GATAN, över det som en gĂ„ng var Blumengrossmarkt, Berlins blomstermarknad, byggs just nu Judiska museets nya akademi. De lĂ„dlika volymerna i trĂ€ har alla olika geometrisk form och relaterar till det Judiska museets Garten des Exils och till Glashof, den inglasade gĂ„rd som adderades för sex Ă„r sen. Men det handlar inte bara om form utan Ă€ven om ett kulturellt och socialt uttryck. Akademin Ă€r nĂ„got av en liten stad som binder samman Berlins historia med den judiska.
â Vi har anvĂ€nt trĂ€ för att det Ă€r vackert, intimt och mĂ€nskligt. TrĂ€ symboliserar nĂ„got organiskt och byggnaden Ă€r likt Noaks ark fylld av kunskap. De hĂ€r volymerna ser ut som stora fraktlĂ„dor och symboliserar ett stycke historia som Ă„tervĂ€nder till Berlin â de Ă€r mer av objekt Ă€n byggnad. Vi har vinnlagt oss om att skapa rum mellan volymerna och binda ihop Akademins olika aktiviteter. Vi har Ă€ven dragit ned pĂ„ skalan för att det ska passa alla barn som kommer hit, sĂ€ger Daniel Libeskind.
Lanterninerna som vilar ovanför Akademins trĂ€inklĂ€dda entrĂ©parti Ă€r inspirerade av de tvĂ„ hebreiska bokstĂ€verna Alef och Bet. De Ă€r ocksĂ„ en pĂ„minnelse om att lĂ€rdom och kunskap Ă€r vĂ€sentliga delar av den judiska kulturen. Innanför entrĂ©n möter tvĂ„ stora volymer som innehĂ„ller bibliotek och en hörsal. Ăven hĂ€r spjĂ€rnar vĂ€ggarna i trĂ€ Ă„t olika hĂ„ll för att aktivera utrymmet dĂ€remellan, helt i enlighet med mottot In-Between Spaces som Ă€ven Ă€r Libeskinds titel för tillbyggnadsprojektet.
AKADEMINS RUM ĂR uppförda i grovhuggen furu. De tre volymerna Ă€r utförda som prefabricerade konstruktioner vilket reducerade byggarbetet till nĂ„gra fĂ„ dagar.
Jorg Enseleit, konstruktör vid ingenjörsfirman GSE i Berlin, förklarar att man valde trÀ för att Ästadkomma en lÀttviktskonstruktion med bra spÀnnvidd.
â Alla kuber Ă€r isolerade eftersom den gamla hallen inte Ă€r uppvĂ€rmd. Inomhuskuberna har tak av ihoplimmade kerto-lĂ„dor som innehĂ„ller isolering, utomhuskuben har TT-formade kerto-element med en liknande lösning.
Kubernas bottenplattor Àr ocksÄ isolerade. Jorg berÀttar att utomhuskubens geometri Àr rÀtt komplex, och att man dÀrför anvÀnt stÄl som kompletterande material. Leno-vÀggarna och Kerto Ripa-elementen kommer frÄn FinnForest, och har skruvats ihop. Speciella stÄlförband har anvÀnts mellan tak och vÀgg pÄ en del stÀllen. TvÄ av kuberna stÄr under tak och Àr vaxbehandlade, den tredje stÄr utomhus och har istÀllet skyddats med ett skikt av sÄ kallad Holzschutzcreme.
Judiska museet arrangerar cirka 7â000 museivandringar per Ă„r och erbjuder mer Ă€n 4â000 utbildningsprogram, allt frĂ„n barnverksamhet till utbildning av museivĂ€rdar. I tillbyggnaden ges plats för konferens- och seminarierum samt plats för all administration. Arkivet, som har svĂ€llt till det dubbla sedan museet öppnades, kan nu breda ut sig ordentligt. Barn- och ungdomsverksamheten spelar en viktig roll i Akademin som har slutit ett avtal med en av stadsdelen Kreuzbergs större skolor. Av de 340 eleverna har de flesta en muslimsk bakgrund. Förutom att föra diskussioner kring islam och judendom sĂ„ kommer man i Akademin sĂ€tta fokus pĂ„ migrations- och mĂ„ngfaldsfrĂ„gor.
Judiska museet i Berlin Ă€r ett av Europas största och invigdes 2001. Tolv Ă„r tidigare hade Libeskind mot alla odds vunnit den öppna arkitekttĂ€vlingen som utlysts. Med hjĂ€lp av sin fru och promotor Nina Libeskind, som har ett förflutet som valkampanjsgeneral i Kanada, drevs projektet igenom. Tillsammans fĂ€rdigstĂ€llde de museet med snedstĂ€llda vĂ€ggar, höga smala rum, branta trappor och inte minst 1005 fönster â vart och ett i olika storlek. Alla fönster refererar till ett unikt minne hĂ€mtat ur Berlins historia. Ett smalt fönster i ett 27 meter högt rum slĂ€pper in skarpt dagsljus och Ă€r resultatet av en kvinnas berĂ€ttelse om tĂ„gresan till Auschwitz: ljuset som flimrar bakom ett galler, tunnlars lampor, drömmar om moln och sol och om hoppet att Ă„terigen fĂ„ se ljuset.
MusĂ©ets exteriör, som Ă€r klĂ€dd med spröd zinkplĂ„t, tatuerades med dessa skeva fönster, nĂ€stan som en adressbok till alla de som mördades under nazismen. Tomrummen i museet genomkorsas av smala gĂ„ngbroar och berĂ€ttar alla historien om Berlins förlorade sjĂ€l. Det var inte sĂ„ mycket en frĂ„ga om att dekonstruera historien och skapa en annan historiesyn, det handlade mer om att krĂ€va plats för en historieskrivning som stĂ„tt pĂ„ undantag. Daniels judiska börd var förstĂ„s perfekt för uppdraget. MĂ„nga av hans anförvanter hade gĂ„tt under i koncentrationslĂ€gren: om nĂ„gon hade möjlighet att skapa nĂ„got unikt bortom den gĂ€ngse museiarkitekturen sĂ„ var det just han. Resultatet blev hĂ€pnadsvĂ€ckande och startade tillsammans med Frank Gehrys Bilbaomuseum i Spanien en internationell arkitekturrevolution. Sedan invigningen av dessa tvĂ„ museer har arkitekter och konstruktörer vĂ€rlden över fĂ„tt upp ögonen för en ny typ av arkitektur â som inte bara fyller en funktion som byggnad utan som ocksĂ„ Ă€r ett instrument för samhĂ€llet att Ă„terfinna sin sjĂ€l.
Det dröjde dock innan en utstÀllning kom pÄ plats eftersom ledningen inte kunde enas kring en chef. Under de tvÄ första Ären slog museet ÀndÄ publikrekord eftersom arkitekturen sjÀlv stod för berÀttandet. Arkitekturen i sig Àr mÄngt mer Àn de utstÀllda objekten och har lyckats göra det osynliga synligt. Libeskind förpassade med sin byggnad modernismens vita neutrala museilÄdor till historiens skrÀpkammare och banade vÀg för arkitektur som vÄgar vara mer Àn teknisk funktion. Arkitekturen aspirerar pÄ att vara ett konstverk som reflekterar och inspirerar vÄr samtidskultur.
DANIEL RĂTTAR TILL sina hornbĂ„gade glasögon och understryker att det emotionella Ă€r lika viktigt som det konstruktiva. Det Ă€r upplevelsen som stĂ„r i fokus nĂ€r arkitektur handlar mer om att omfatta och uttrycka, Ă€n att statiskt strukturera.
â Alla Ă€r intresserade av livets stora frĂ„gor. Om arkitekturen inte kan beröra sĂ„dana frĂ„gor Ă€r den inte vĂ€rd namnet. För mig handlar arkitektur i grund och botten om etik. Allt för mĂ„nga arkitekter saknar en tro och följer istĂ€llet slaviskt normer och regler utan att ta ansvar. De inser inte att det de bygger pĂ„verkar mĂ€nniskors liv.
Efter att i Ätskilliga Är ha verkat frÄn Berlin har Libeskind numera sitt kontor pÄ Rector Street downtown Manhattan. Han kan blicka ut mot Wall Street och Trinity Churchs spetsiga spira, och allra nÀrmast reser sig det tidiga nittonhundratalets vita skyskrapor högt upp mot molnen. I skyskrapans ungdom kopierade arkitekter fasaderna ur mönsterböcker. Hela Europas kulturhistoria med renÀssanspalats, grekiska tempel, jugend, och till och med doktor Caligaris skrÀckkabinett passerade revy bland de allt högre husen. Modernismen befriade arkitekturen frÄn alla ornament i lÄdlika skapelser. Libeskinds egen arkitektur var en reaktion mot den internationella stilens historielöshet, men idag talar han hellre om livet pÄ gatan emellan husen Àn om den dekonstruktivism som en gÄng gjorde honom kÀnd.
â VĂ€rlden förĂ€ndras, alla gamla ideologier ifrĂ„gasĂ€tts. Arkitekturen Ă€r ju ett empiriskt hantverk, du kan sĂ€ga vad du vill, men sanningen Ă„terfinns i vardagslivet och i hur mĂ€nniskor finner sig tillrĂ€tta i samhĂ€llet. Jag menar: Vad Ă€r konst, vad Ă€r arkitektur? Ăr det verkligen meningsfullt att försöka definiera ordet arkitektur?
Daniel Libeskind har ritat flera judiska museer, bland annat ett tillfÀlligt judiskt museum helt i trÀ i Köpenhamn 2004. à r 2003 vann han tÀvlingen om ett nytt World Trade Center och han har nyligen Ätagit sig att rita ett fredscenter pÄ gammal fÀngelsemark i Nordirland. NÀr han fÄr frÄgan om han ser sig sjÀlv som en judisk arkitekt och om det innebÀr ett sÀrskilt ansvar höjer han ögonbrynen och ler stort. Han förklarar att han förstÄs har ett ansvar eftersom han liksom andra arkitekter ritar hus. Men det finns ocksÄ en sida av det judiska som just handlar om att diskutera livets stora frÄgor. Det handlar inte bara om ideal och att fetischera objekt, utan mer om att diskutera vad som Àr viktigt i livet. Det rÀcker inte med att imponera med vackra fasader, det krÀvs ocksÄ ett innehÄll.
â Jag tror arkitekturens största utmaning idag Ă€r att relatera till vĂ„ra minnen. Att bygga hĂ„llbart Ă€r förstĂ„s viktigt, men det har reducerats till tekniska frĂ„gestĂ€llningar. Ett sant kretsloppstĂ€nkande Ă€r kulturellt, det Ă€r en del av vĂ„rt hjĂ€rta och vĂ„r sjĂ€l, det handlar om att vara mĂ€nniska. I annat fall lever vi i en Alzheimer-vĂ€rld! Att minnas Ă€r nĂ„got fundamentalt mĂ€nskligt, minne Ă€r struktur och för mig Ă€r byggnader som böcker, men de skrivs genom rumsgestaltning. Arkitekter mĂ„ste vĂ„ga provocera och konfrontera. Kafka skrev att han aldrig lĂ€ste böcker han gillade utan bara de som störde och provocerade honom, de som lyckades skĂ„ra igenom isen som tĂ€ckte hans hjĂ€rta!
Judiska museet i Berlin med sin nya tillÂbyggnad Ă€r allt annat Ă€n modernismens Form Follows Function, det Ă€r istĂ€llet en arkitektur som berĂ€ttar och som bĂ„de vĂ€cker frĂ„gor och kĂ€nslor.
â Nya Akademin och museet i sig ger berlinare en chans att lĂ€ra kĂ€nna sin stad genom sina farförĂ€ldrars liv, genom Förintelsen som inte bara blev slutet för miljontals judar utan som ocksĂ„ förstörde den tyska kulturen. Arkitektur handlar inte om att lösa problem först och frĂ€mst, utan just om att stĂ€lla frĂ„gor. Det Ă€r sĂ€llsynt i arkitektur men inte i filosofi, konst och musik. Varför kan inte arkitekturen ocksĂ„ ta fatt i de existentiella frĂ„gorna? De berör oss alla, inte bara politikens beslutsfattare: Vad gör vi hĂ€r? Vart Ă€r vi pĂ„ vĂ€g? Vad finns det bortom vĂ„r egen tids samhĂ€llsordning? Vad Ă€r meningen med livet?
Text Leo Gullbring