Med sitt nya vinmuseum La Cité du Vin har staden Bordeaux fÄtt ett nytt arkitektoniskt landmÀrke som sÀtter fantasin i rörelse och alla sinnen pÄ sin spets.
Det var nÀr den tidigare franske premiÀrministern Alain Juppé blev borgmÀstare som saker började förÀndras i Bordeaux. NÀr han tog över rodret 1995 pÄbörjades ett omfattande renoverings- och upprustningsprogram i syfte att ÄterstÀlla staden till sin forna glans. Före dess var mÄnga av husen helt svarta av luftföroreningar. I dag Àr det mesta ljust och vÀlputsat och stadskÀrnan domineras av femvÄningshus i nyklassisk stil frÄn 1700-talet som var det sekel nÀr staden blomstrade som mest. Arbetet har gett utdelning och sedan 2007 Àr hela stadskÀrnan i Bordeaux ett Unescoskyddat vÀrldsarv.
Med sina 450 miljoner flaskor per Är Àr Bordeaux den region i Frankrike som producerar mest vin. Mycket av livet i staden med samma namn kretsar dÀrför kring vin, och det var inte nÄgon tillfÀllighet att valet föll pÄ just Bordeaux nÀr landet skulle fÄ sitt första vinmuseum.
I slutet av 2010 utlystes en arkitekttĂ€vling för att utforma den byggnad som skulle inhysa det nya museet. För att sĂ€kerstĂ€lla att bĂ„de byggnaden och dess innehĂ„ll skulle ses som ett sammanhĂ€ngande projekt stĂ€lldes det som krav att tĂ€vlingsdeltagarna presenterade ett partnerskap med en designbyrĂ„. Totalt fick juryn in 114 förslag dĂ€r fem gick till final. Uppdraget gick till det franska arkitektÂkontoret XTU Architects i samarbete med den Londonbaserade designstudion Casson Mann som specialiserat sig pĂ„ just museimiljöer.
Sex Är och 81 miljoner euro senare stÄr nu vinvÀrldens svar pÄ Guggenheimmuseet i Bilbao klart. La Cité du Vin invigdes av president François Hollande den 1 juni i Är. Med nÀrmare 14 000 kvadratmeter, fördelade pÄ tio vÄningar, bjuder det sina besökare pÄ en resa i tid och rum och genom vÀrldens olika vinkulturer och civilisationer. Förhoppningen Àr att museet ska bli en samlingsplats för vÀrldens mÄnga vinÀlskare, men ocksÄ för noviser som vill lÀra sig mer om vin.
Den djÀrvt formade byggnaden med sina böljande former Àr ett bra exempel pÄ hur samspelet mellan olika material kan bryta ny mark och ge upphov till nÄgonting nytt och spÀnnande. HÀr hjÀlper det ena materialet det andra pÄ traven för att leda arkitekturen framÄt och ge upphov till nya uttryck. I La Cité du Vin omfamnas betongstommen av en trÀkonstruktion som möjliggör arkitekternas strÀvan att Äterskapa vinets rörelse och spegla dryckens sjÀl. Konstruktionen pÄminner pÄ mÄnga sÀtt om fackverkspergolan i den franska paviljongen som XTU Architects ritade till vÀrldsutstÀllningen i Milano förra Äret.
â Det ursprungliga syftet med byggnadens arkitektur var att skapa en lĂ€nk mellan La CitĂ© du Vin och staden Bordeaux som helhet, sĂ€ger Anouk Legendre pĂ„ XTU Architects som tillsammans med sin kollega Nicolas DesmaziĂšres Ă€r ansvarig arkitekt för museet.
LÀnken som arkitekterna velat skapa kan mycket vÀl vara den gyllene fasaden i glas och aluminium. Den för en stÀndig dialog med floden Garonne i ett tonfall som förÀndrar sig beroende pÄ vÀder och tid pÄ dygnet. Helt klart klingar den ocksÄ som ett eko frÄn de ljusa kalkstensfasader som Äterfinns pÄ mÄnga av Bordeaux gamla byggnader.
La CitĂ© du Vin ligger i ett gammalt hamnÂomrĂ„de alldeles intill floden Garonne och helt nĂ€ra den storslagna bron Le Pont Bacalan Bastide. De inledande byggnadsarbetena pĂ„börjades i januari 2014 med att 300 pĂ„lar kördes ner i marken för att pĂ„ 30 meters djup förankra grunden i fast berg. DĂ€refter byggdes betongstommen, och nĂ„gra mĂ„nader senare restes den utanpĂ„liggande trĂ€konstruktionen som Ă€r sammansatt av 574 limtrĂ€bĂ„gar tillÂverkade av 1 200 kubikmeter nordisk furu och fransk douglasgran.
Bakom den avancerade trÀkonstruktionen stÄr företaget Arbonis som Àr en del av teknikkonsultföretaget Vinci. Konstruktionen Àr tillverkad av limtrÀ som genom avancerad CNC-teknik formats till undulerande bÄgar. Dessa bÄgar Àr inspirerade av bÄde skeppsbyggnadsteknik och fartygsanatomi och ger byggnaden ett helt eget uttryck bÄde in- och utvÀndigt.
UtvÀndigt Àr trÀkonstruktionen tÀckt med 4 000 kvadratmeter plywoodskivor frÄn företaget Thebault. Genom 3D-modellering har skivorna skurits ut och numrerats för att passa perfekt i det gigantiska pussel som utgör byggnadens klimatskal. UtanpÄ plywoodskivorna har 2 500 perforerade aluminiumskivor och 900 screentryckta glasskivor fÀsts. Den böljande rörelsen, som startar redan nere vid floden Garonne, avslutas med ett 55 meter högt torn kring vilket 128 limtrÀpelare strÀcker sig mot skyn.
De sensuellt rundande formerna i byggnadens exteriör prÀglar Àven interiören bÄde i material och skala. Förutom att de skapar ett spÀnnande skuggspel och djup till den 3 000 kvadratmeter stora permanenta utstÀllningen pÄ museets tredje vÄningsplan sÀtter bÄgarna i limtrÀ dessutom fart pÄ den vÄgrörelse som leder besökarna bÄde framÄt och uppÄt i byggnaden. Med sin innovativa och uppslukande scenografi Àr det den permanenta utstÀllningen som Àr byggnadens pulserande hjÀrta. HÀr Àr trÀkonstruktionen tÀckt med 200 kvadratmeter brandskyddad plywood. Tack vare den kreativa ljussÀttningen förmedlar taket kÀnslan av att man som besökare befinner sig under en bar himmel med varierande molnighet. Symboliken och kopplingen till vinproduktion Àr tydlig, eftersom vÀder och vind ofta Àr en avgörande faktor som betyder skillnaden mellan en bra och dÄlig ÄrgÄng.
Den totala kostnaden för La Cité du Vin berÀknas till 81 miljoner euro. Merparten av finansieringen har de lokala myndigheterna i Bordeaux stÄtt för, men Àven vinindustrin har tagit en betydande andel av kostnaderna för projektet. Nu strÀvar La Cité du Vin efter att inte behöva stöd av mer offentliga medel, utan hoppas kunna klara sig pÄ egna inkomster och donationer. För att uppnÄ detta har man satt upp ett mÄl pÄ 450 000 besökare under 2017, vilket bedöms vara fullt rimligt för ett museum av den hÀr kalibern.
â La CitĂ© du Vin Ă€r vĂ€ldigt lik den vision jag hade Ă€ven om storleken förstĂ„s Ă€r Ă€nnu mer imponerande i verkligheten Ă€n pĂ„ papper, konstaterar Anouk Legendre och beskriver La CitĂ© du Vin som »en mĂ€sterligt formad cirkel fylld av upptĂ€ckter«.
Text Katarina Brandt