Enorma spÀnnvidder

WIPO konferenscenter i GenĂšve, Schweiz av Behnisch Architekten

Innovativ arkitektur. FN-organet WIPO:s nya konferensanlÀggning i GenÚve utmanar betraktaren med sin skulpturala uppenbarelse. En nyskapande arkitektur som hade varit omöjlig utan furu.

NÄR DE 900 delegaterna i FN-organet World Intellectual Property Organization, WIPO, kliver in i sin nya konferensanlĂ€ggning, tar de ocksĂ„ steget in i en nyskapande arkitektur, dĂ€r trĂ€ Ă€r det dominerande materialet. Vad kan vara mer passande för en organisation som sysslar med innovation och immaterialrĂ€tt?
Placerad mittemellan huvudkontoret och administrationsbyggnaden stÄr den nya konferensanlÀggningen aningen upphöjd, nÀstan svÀvande, en bit frÄn torget Place des Nations, en symbolisk plats för strÀvan mot vÀrldsfred.
Byggnaden kurvar sig uppÄt pÄ ett sÀtt som aldrig skÄdats förut. Med en övervÀgande ogenomskinlig struktur ger den ett inÄt­vÀnt, skulpturalt intryck, men Àr samtidigt ljus och inbjudande med de stora armar som strÀcker sig ut för att skapa öppningar mot omgivningen.

UPPDRAGET FRÅN WIPO till arkitektfirman Behnisch Architekten var tydligt: skapa en ikonisk byggnad, som Ă€ndĂ„ inte uppfattas som för flott. En konferensanlĂ€ggning som Ă€r bĂ„de funktionell och extremt hĂ„llbar.

– Det kan lĂ„ta motsĂ€gelsefullt. Det mest betydelsefulla för funktionen Ă€r ju uppvĂ€rm-ning och nedkylning, som normalt sett Ă€r vĂ€ldigt energikrĂ€vande. Vi valde konstruktionsmaterial med begrĂ€nsad termisk massa, för att inte fĂ„ en byggnad som absorberar all energi medan den vĂ€rms upp till samma temperatur som luften. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt hĂ„ller vi energianvĂ€ndningen till ett minimum, sĂ€ger projektledaren och arkitekten Patrick Stremler.

NÀr byggnaden stÄr oanvÀnd Àr ventilationen i princip avstÀngd. Temperaturen sjunker pÄ vintern och stiger pÄ sommaren. PÄ vintern behöver byggnaden endast vÀrmas upp en kort stund före ett möte. Med upp till 900 personer pÄ plats mÄste nedkylningen dÀrefter omedelbart kopplas pÄ. Det sker med sjövatten.

Dessutom upplever Patrick Stremler att trÀet berör och bidrar till att föra byggnaden nÀrmare mÀnniskorna.

– Folk Ă€lskar trĂ€. Det ger överlag bara goda associationer.

En första anblick kan ge kÀnslan av att byggnaden slumpmÀssigt har fallit ner pÄ platsen. I sjÀlva verket Àr allt noggrant planerat. Tankarna bakom byggnadens uttrycks­fulla form Àr mÄnga.

Enligt Patrick Stremler var den övergripande konceptuella idén att placera ett objekt i ett landskap. PÄ baksidan av de befintliga byggnaderna fann arkitekterna till sin glÀdje den vackra trÀdgÄrden, skapad av Roberto Burle Marx pÄ 70-talet, och bestÀmde sig för att lÄta landskapet kretsa runt den nya byggnaden hela vÀgen upp till entrén.

– För att kunna skilja landskap och byggnad Ă„t och skapa en svĂ€vande skulptur behövde byggnaden lyfta sina armar frĂ„n marken, sĂ€ger Patrick Stremler.
Även interiören pĂ„verkade den yttre formen. Av organisatoriska skĂ€l behövde scenen i auditoriet placeras ut mot vĂ€gen i stĂ€llet för in mot WIPO:s befintliga byggnader pĂ„ andra sidan, vilket ursprungligen ocksĂ„ var ett alternativ. DĂ€rmed har det sluttande auditoriet och golvets kompakta struktur ocksĂ„ hjĂ€lpt till att skapa den originella konstruktionen.

De stora öppningarna knyter samman byggnaden med landskapet. Varje sida har utformats utifrÄn sin nÀrmaste omgivning och ingen Àr den andra lik.
Huvudentrén vetter mot Place des Nations och vidare mot Mont Blanc-massivets fjÀlltoppar. Genom öppningen ovanför scenen strilar ljuset in och sprider sig mjukt i lokalen. Placeringen Àr exakt utrÀknad för att inget direkt solljus ska trÀnga in. Den tredje öppningen leder ut till de mer urbana delarna av omrÄdet.

Furukonstruktionen Àr unik till bÄde form och storlek. Byggnaden med dess enorma spÀnnvidder har krÀvt mÄnga innovativa lösningar. Konstruktionen har i sin helhet skapats med hjÀlp av datorgenererad 3D-teknik. Allra svÄrast var fogarna, som bÀr sÄvÀl böjda delar som spÀnn-, press- och skjuvkrafter.

– Utmaningen var att fĂ„ alla belastade element att tĂ„la bĂ„de spĂ€nning och tryck.
För timmer Ă€r tryck inga problem. DĂ€remot Ă€r spĂ€nning svĂ„rt, eftersom det endast Ă€r möjligt i fiberriktningen. Vi anvĂ€nde ett system kallat Ferwood, som fungerar tillsammans med integrerade stĂ„lstĂ€nger med bultade fogar. Det tĂ€cker alla tĂ€nkbara krafter och Ă€r lĂ€tt att sĂ€tta samman pĂ„ plats, sĂ€ger Patrick Stremler.

TRÄKONSTRUKTIONEN ÄR inte helt igenom massiv. Golvet och taket i konferenssalen Ă€r i massivt trĂ€, men vĂ€ggarna Ă€r ramverks­konstruktioner. Byggnadens struktur har satts samman av korslimmat trĂ€ av furu, samt vid vissa sĂ€rskilt kĂ€nsliga punkter konstruktionsvirke av högre hĂ„llfasthetsklass.
Fasaden har klÀtts med lÀrkspÄn, medan den invÀndiga beklÀdnaden bestÄr av akustiska paneler av vit gran, lÀrk och HPL-fanér. För att skapa en god akustik har arkitekterna samverkat med den vÀlrenommerade firman Mueller BBM. Rösterna i konferenscentret mÄste höras tydligt och klart utan ekoeffekter.

– Vi anvĂ€nde mikroperforerade trĂ€paneler, som Ă€r en riktigt bra produkt. DĂ„ blir det inga svĂ„righeter med akustiken. Furukonstruktionen Ă€r i sig skydd nog mot ljud utifrĂ„n, sĂ€ger Patrick Stremler.

I princip allt trÀ Àr hÀmtat frÄn nÀrregionen, undantaget takplattorna som kommer frÄn Polen. Det har flera fördelar. Transporterna har varit korta, vilket Àr bra ur klimatsynpunkt. Samtidigt har projektet stöttat det lokala hÄllbara skogsbruket och hantverket. Förproduktionen av trÀelementen skedde endast fyra mil frÄn byggplatsen. De sÄgades ut med en CNC-maskin och monterades för hand.

WIPO stod hela tiden bakom de arkitektoniska idéerna och sÄg det ocksÄ som en fördel att byggnaden skulle bli unik i sitt slag. DÀremot uppstod vissa svÄrigheter i samarbetet med konstruktören. Det tog ett tag för alla inblandade att förstÄ att detta inte var ett byggprojekt som alla andra och att det dÀrför inte fungerade med en konventionell huvudentreprenör. Komplexiteten krÀvde ett brett spektrum av specialister inom mÄnga olika omrÄden.

– I slutĂ€ndan slutförde vi byggnaden med separata anbud och kontrakt med över 50 olika företag under vĂ„r tillsyn, sĂ€ger Patrick Stremler. 

MATERIALVALET VAR inte givet frĂ„n början, utan var en följd av de speciella krav som stĂ€lldes pĂ„ byggnaden. Arkitekterna fann ganska snart att trĂ€ var det bĂ€sta materialet för den tĂ€nkta designen.

– TrĂ€ Ă€r passande med tanke pĂ„ dagens arkitektoniska uttryck och livsstil. Förr om Ă„ren har den hĂ€r sortens byggnader varit ambassadörer för stĂ„lkonstruktioner och ibland betong. Men i dag finns det mĂ„nga exempel som visar potentialen i Ă€ndamĂ„lsenlig anvĂ€ndning av trĂ€, sĂ€ger Patrick Stremler.
ÅtergĂ„ngen till traditionella tekniker i kombination med 3D-framstĂ€llningens nya möjligheter har frĂ€mjat utvecklingen, som enligt Patrick Stremler har tagit ett stort steg framĂ„t. Han Ă€r övertygad om att nya innovationer inom trĂ€konstruktion vĂ€ntar runt hörnet.

– Vi Ă€r bara i inledningsfasen av den hĂ€r nya sortens genuina trĂ€arkitektur i stor skala. Om Eiffeltornet hade byggts i dag, hade det byggts i trĂ€. Utan metallfogar.

TEXT: Johan Bentzel

LĂ€s de senaste artiklarna

Bli inspirerad och lär dig mer om trä

Anmäl dig här för att få information om publikationer, seminarier och Svenskt Träs nyhetsbrev Trä.

Anmäl dig för att få inspiration