"Vi vill Äterknyta till materialets historia"

Trä möter Marc Brulhart & Roberto Davolio

Designerduon Awawa skapar skruv- och bultfria konstruktioner i skÀrningen mellan digital teknik och urÄldriga asiatiska hantverkstraditioner.

Roberto Davolio och Marc Brulhart har tillsammans Ă€gnat de senaste fem Ă„ren Ă„t att utveckla nya sĂ€tt att bygga i trĂ€. Med sin bas i Hongkong utgĂ„r de frĂ„n furu av högsta kvalitet, hĂ€mtad frĂ„n svenska skogar. Ett nyckelord för deras arbete Ă€r kommunikation.

– NĂ€r du arbetar i stĂ„l skaffar du en katalog med stĂ„lbjĂ€lkar och annat, kombinerar fĂ€rdiga delar frĂ„n olika multinationella företag och sĂ„ gĂ„r det vidare till nĂ€sta konsult. Allting Ă€r mĂ€tbart och kalkylerat, det finns ingen större anledning till kommunikation mellan de olika teamen. Med trĂ€ gĂ€ller det att bygga en förtroenderelation mellan de olika parterna som ingĂ„r i projektet. TrĂ€et lĂ„ter oss arbeta med en helt annorlunda designprocess, baserad pĂ„ kvalitetsrelationer, sĂ€ger Roberto Davolio.

Awawas egenutvecklade system gĂ„r ut pĂ„ att sammanfoga trĂ€ helt utan att anvĂ€nda sig av metall. TrĂ€ i utomhusmiljöer bör inte innehĂ„lla skruvar anser de. »Screws screw up the wood«, som Marc Brulhart uttrycker det. Han tar fram tvĂ„ provbitar ur portföljen – de Ă€r sammanfogade pĂ„ lĂ€ngden med en avancerad tappning som klickar ihop med utsökt precision.

Referensen till de traditionella trÀsammanfogningar som bland annat anvÀnds i japanska tempel Àr slÄende. Men dessa tvÄ trÀbitar Àr resultatet av en flera Är lÄng produktutveckling, dÀr varje vinkel och kurva kommit till utifrÄn ett omfattande produktutvecklingsarbete.

– Vi tillverkade hundratals fogar och började slĂ„ sönder dem, sedan undersökte vi var de gick sönder och hur, sĂ€ger Marc Brulhart. Han pekar pĂ„ ett litet "extrasteg" lĂ€ngst ut pĂ„ tappens spets.

– Det hjĂ€lper oss enormt i monteringsskedet! Utan det skulle inte dessa bitar sitta ihop innan de Ă€r fullt sammankopplade. Det lilla steget hjĂ€lper till att justera bitar som Ă€r flera meter lĂ„nga.

MĂ„let Ă€r att skapa ett "bibliotek" av sammanfogningar, som kan fylla olika funktioner i byggnaden. Än sĂ„ lĂ€nge har Awawa uppfört ett antal mindre, nĂ€rmast skulpturala konstruktioner, bland annat Ă„t en möbelbutikkedja i Japan. Men tekniken Ă€r bĂ€rkraftig nog för storskaliga byggen, och de skelettliknande konstruktionerna skulle kunna klĂ€s med fasadmaterial och panel. Konstruktionerna skissas i dator och de enskilda bitarna tillverkas sedan i en treaxlig cnc-frĂ€s i en process som Ă€r i stort sett helt automatiserad. DĂ€remot följer en hel del finputs av bitarna innan de kan monteras.

Konstruktionerna ska inte behöva nĂ„gon ytbehandling alls. I stĂ€llet vill Awawa anvĂ€nda sig av furans naturligt bestĂ€ndiga kĂ€rna. I dag gĂ„r det att redan i sĂ„gverket sortera undan stockar med extra mycket av det röda kĂ€rnvirket och sĂ„ga fram plank med naturlig bestĂ€ndighet. 

– MĂ„nga mĂ€nniskor lĂ€ngtar tillbaka till nĂ„got de kan förstĂ„ med magkĂ€nslan, det Ă€r som med mat, man vill veta varifrĂ„n den kommer, var den har vuxit. Vi vill göra samma sak med byggnader och Ă„terknyta till materialets historia, sĂ€ger Marc.

Namnet Awawa, var kommer det ifrÄn?
– Awawa! vrĂ„lar Marc, det Ă€r det första du sĂ€ger nĂ€r du kommer ut i vĂ€rlden!
– Namnet skulle vara primĂ€rt, kĂ€nslomĂ€ssigt, men utan att betyda nĂ„got. Det ger en kĂ€nslomĂ€ssig reaktion som vi sedan kan förklara, lĂ€gger Roberto till.

Personligheter som trÀ har mött

Bli inspirerad och lär dig mer om trä

Anmäl dig här för att få information om publikationer, seminarier och Svenskt Träs nyhetsbrev Trä.

Anmäl dig för att få inspiration