Roberto Davolio och Marc Brulhart har tillsammans Àgnat de senaste fem Ären Ät att utveckla nya sÀtt att bygga i trÀ. Med sin bas i Hongkong utgÄr de frÄn furu av högsta kvalitet, hÀmtad frÄn svenska skogar. Ett nyckelord för deras arbete Àr kommunikation.
â NĂ€r du arbetar i stĂ„l skaffar du en katalog med stĂ„lbjĂ€lkar och annat, kombinerar fĂ€rdiga delar frĂ„n olika multinationella företag och sĂ„ gĂ„r det vidare till nĂ€sta konsult. Allting Ă€r mĂ€tbart och kalkylerat, det finns ingen större anledning till kommunikation mellan de olika teamen. Med trĂ€ gĂ€ller det att bygga en förtroenderelation mellan de olika parterna som ingĂ„r i projektet. TrĂ€et lĂ„ter oss arbeta med en helt annorlunda designprocess, baserad pĂ„ kvalitetsrelationer, sĂ€ger Roberto Davolio.
Awawas egenutvecklade system gĂ„r ut pĂ„ att sammanfoga trĂ€ helt utan att anvĂ€nda sig av metall. TrĂ€ i utomhusmiljöer bör inte innehĂ„lla skruvar anser de. »Screws screw up the wood«, som Marc Brulhart uttrycker det. Han tar fram tvĂ„ provbitar ur portföljen â de Ă€r sammanfogade pĂ„ lĂ€ngden med en avancerad tappning som klickar ihop med utsökt precision.
Referensen till de traditionella trÀsammanfogningar som bland annat anvÀnds i japanska tempel Àr slÄende. Men dessa tvÄ trÀbitar Àr resultatet av en flera Är lÄng produktutveckling, dÀr varje vinkel och kurva kommit till utifrÄn ett omfattande produktutvecklingsarbete.
â Vi tillverkade hundratals fogar och började slĂ„ sönder dem, sedan undersökte vi var de gick sönder och hur, sĂ€ger Marc Brulhart. Han pekar pĂ„ ett litet "extrasteg" lĂ€ngst ut pĂ„ tappens spets.
â Det hjĂ€lper oss enormt i monteringsskedet! Utan det skulle inte dessa bitar sitta ihop innan de Ă€r fullt sammankopplade. Det lilla steget hjĂ€lper till att justera bitar som Ă€r flera meter lĂ„nga.
MĂ„let Ă€r att skapa ett "bibliotek" av sammanfogningar, som kan fylla olika funktioner i byggnaden. Ăn sĂ„ lĂ€nge har Awawa uppfört ett antal mindre, nĂ€rmast skulpturala konstruktioner, bland annat Ă„t en möbelbutikkedja i Japan. Men tekniken Ă€r bĂ€rkraftig nog för storskaliga byggen, och de skelettliknande konstruktionerna skulle kunna klĂ€s med fasadmaterial och panel. Konstruktionerna skissas i dator och de enskilda bitarna tillverkas sedan i en treaxlig cnc-frĂ€s i en process som Ă€r i stort sett helt automatiserad. DĂ€remot följer en hel del finputs av bitarna innan de kan monteras.
Konstruktionerna ska inte behöva nÄgon ytbehandling alls. I stÀllet vill Awawa anvÀnda sig av furans naturligt bestÀndiga kÀrna. I dag gÄr det att redan i sÄgverket sortera undan stockar med extra mycket av det röda kÀrnvirket och sÄga fram plank med naturlig bestÀndighet.
â MĂ„nga mĂ€nniskor lĂ€ngtar tillbaka till nĂ„got de kan förstĂ„ med magkĂ€nslan, det Ă€r som med mat, man vill veta varifrĂ„n den kommer, var den har vuxit. Vi vill göra samma sak med byggnader och Ă„terknyta till materialets historia, sĂ€ger Marc.
Namnet Awawa, var kommer det ifrÄn?
â Awawa! vrĂ„lar Marc, det Ă€r det första du sĂ€ger nĂ€r du kommer ut i vĂ€rlden!
â Namnet skulle vara primĂ€rt, kĂ€nslomĂ€ssigt, men utan att betyda nĂ„got. Det ger en kĂ€nslomĂ€ssig reaktion som vi sedan kan förklara, lĂ€gger Roberto till.